Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Autostrady i węzły drogowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,80,33zaliczenie
wykładyW2 45 3,00,42egzamin
laboratoriaL2 15 1,20,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne"
W-2Zaliczony kurs "Skrzyżowania drogowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Kształtowanie łącznic bezpośrednich.2
T-L-2Kształtowanie łącznic pośrednich.2
T-L-3Kształtowanie łącznic półbezpośrednich.2
T-L-4Pasy włączania.2
T-L-5Pasy wyłączania.2
T-L-6Krzywe przejściowe na łącznicach2
T-L-7Poszerzenia na łukach.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
projekty
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.2
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.4
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.8
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.6
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.2
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.4
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.4
30
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.3
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.3
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.3
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.3
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.3
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.6
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.3
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.3
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.3
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.3
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.3
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.3
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.3
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielna praca studenta - ugruntowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
37
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.6
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.18
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Samodzielne studia literaturowe i ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Udział w egzaminie.3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem programu CAD.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_??_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
B_2A_W09T2A_W07C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2, M-3S-2, S-3
B_2A_??_W03
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
B_2A_W10T2A_W08C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U18, B_2A_U21, B_2A_U22T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2, M-3S-2, S-3
B_2A_??_U02
Umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
B_2A_U14T2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
B_2A_K02T2A_K03C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
2,0Student nie ma wiedzy o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student ma minimalną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student ma dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
B_2A_??_W02
Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
2,0Student nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
B_2A_??_W03
Ma wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatności narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
3,5Student bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
4,0Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
4,5Student w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
5,0Student w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
B_2A_??_U02
Umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
2,0Student nie umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
3,0Student z trudnością umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
3,5Student bez większych trudności umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
4,0Student umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
4,5Student w sposób dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
5,0Student w sposób bardzo dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
3,0Student w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru
3,5Student w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
4,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
4,5Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
5,0Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, Warszawa, 2007, Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Warszawa, 2002, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
  5. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz.U. nr 256 z 2004 r., poz. 2571
  6. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
  7. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
  8. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
  9. Tracz M., Allsop R. E., Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990
  10. Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
  11. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  12. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  13. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
  3. Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Kształtowanie łącznic bezpośrednich.2
T-L-2Kształtowanie łącznic pośrednich.2
T-L-3Kształtowanie łącznic półbezpośrednich.2
T-L-4Pasy włączania.2
T-L-5Pasy wyłączania.2
T-L-6Krzywe przejściowe na łącznicach2
T-L-7Poszerzenia na łukach.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów i podkładów mapowych do projektu węzła drogowego. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu.2
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.4
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.8
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.6
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.2
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.4
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.3
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.3
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.3
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.3
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.3
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.6
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.3
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.3
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.3
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.3
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.3
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.3
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.3
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielna praca studenta - ugruntowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.6
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.18
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.45
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Samodzielne studia literaturowe i ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Udział w egzaminie.3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student ma minimalną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student ma dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-L-2Kształtowanie łącznic pośrednich.
T-L-3Kształtowanie łącznic półbezpośrednich.
T-L-4Pasy włączania.
T-L-5Pasy wyłączania.
T-L-6Krzywe przejściowe na łącznicach
T-L-7Poszerzenia na łukach.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem programu CAD.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student w minimalnym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student w podstawowym stopniu zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zaawansowanych metod, programów komputerowych stosowanych w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W03Ma wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
C-3Poznanie zasad projektowania urządzeń oświetleniowych, technicznych i infrastruktury uzbrojenia technicznego dróg i ulic.
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.
T-W-8Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych.
T-W-9Urządzenia oświetleniowe i techniczne dróg.
T-W-10Odwodnienie dróg szybkiego ruchu i węzłów.
T-W-11Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów.
T-W-12Projektowanie autostrad płatnych.
T-W-13Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Zasady lokalizacji uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym.
T-W-14Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic.
T-L-2Kształtowanie łącznic pośrednich.
T-L-3Kształtowanie łącznic półbezpośrednich.
T-L-4Pasy włączania.
T-L-5Pasy wyłączania.
T-L-6Krzywe przejściowe na łącznicach
T-L-7Poszerzenia na łukach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,0Student ma dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą wytycznych i norm technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-L-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Kształtowanie łącznic bezpośrednich.
T-L-2Kształtowanie łącznic pośrednich.
T-L-3Kształtowanie łącznic półbezpośrednich.
T-L-4Pasy włączania.
T-L-5Pasy wyłączania.
T-L-6Krzywe przejściowe na łącznicach
T-L-7Poszerzenia na łukach.
T-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem programu CAD.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatności narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
3,5Student bez większych trudności potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
4,0Student potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
4,5Student w sposób dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
5,0Student w sposób bardzo dobry potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD oraz wybrać i ocenić przydatność narzędzi, które to oprogramowanie oferuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U02Umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu.
T-W-2Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie i w profilu podłużnym.
T-W-3Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w przekroju normalnym.
T-W-4Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów.
T-W-5Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania.
T-W-6Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające.
T-W-7Miejsca obsługi podróżnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
3,0Student z trudnością umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
3,5Student bez większych trudności umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
4,0Student umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
4,5Student w sposób dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
5,0Student w sposób bardzo dobry umie dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-2Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD.
T-P-3Węzeł w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne.
T-P-4Węzeł w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice.
T-P-5Przejezdność na elementach węzła.
T-P-6Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne.
T-P-7Organizacja ruchu na węźle.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
3,0Student w minimalnym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego i może wymagać nadzoru
3,5Student w podstawowym stopniu jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
4,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
4,5Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego
5,0Student jest bardzo odpowiedzialny za rzetelność wyników pracy własnej i członków zespołu wykonującego projekt węzła drogowego, nadzoruje i koordynuje pracę innych członków zespołu