Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika

Sylabus przedmiotu Komputerowe projektowanie konstrukcji betonowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe projektowanie konstrukcji betonowych
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane zaliczenie studiów inżynierskich (I stopnia) na dowolnej specjalności kierunku budownictwo w trybie studiów stacjonarnych lub zaocznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty modelowania konstrukcji betonowych.
C-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji betonowych w oparciu o MES.
C-3Rozumienie nieliniowej charakterystyki konstrukcji betonowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przyjęcie założeń modelu projektowanej konstrukcji. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia wybranych elementów. Na podstawie otrzymanych wyników wykonanie rysunków konstrukcyjnych projektowanych elementów.30
30
wykłady
T-W-1Metoda elementów skończonych (MES). Wprowadzenie.1
T-W-2Algorytm zastosowania MES do obliczeń płaskich ustrojów prętowych2
T-W-3Zastosowanie MES do rozwiązywania zagadnień złożonych.1
T-W-4Ogólne kształtowanie modelu (określenie strefy przęsłowej i podporowej, połączenia przegubowe, podparcia sprężyste)4
T-W-5Obciążenia, Wymiarowanie zbrojenia.2
T-W-6Stany graniczne użytkowalności1
T-W-7Modelowanie konstrukcji zespolonych, tarcz, płyt oraz elementów prętowych. Metodyka modelowania i obliczeń.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonanie samodzielne ćwiczenia projektowego3
A-L-3Przygotawnie do zaliczenia3
A-L-4Udział w zaliczeniu1
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Opracowywanie materiału wykładów - studia literaturowe5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/5_W01
Zna i rozumie zastosowanie podstaw MES do obliczeń konstrukcji inżynierskich
B_2A_W04T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
B_2A_KBI/5_W02
Zna zasady kształtowania modelu obliczeniowego konstrukcji
B_2A_W08, B_2A_W09T2A_W04, T2A_W07C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/5_U01
Modeluje proste układu konstrukcji płaskich i przestrzennych
B_2A_U15T2A_U17C-2T-L-1M-2S-2
B_2A_KBI/5_U03
Projektuje elementy konstrukcyjne oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne
B_2A_U08, B_2A_U20, B_2A_U21T2A_U07, T2A_U18, T2A_U19C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/5_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, oraz podnoszenia swoich kwalifikacji
B_2A_K01, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K04C-1, C-2, C-3T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/5_W01
Zna i rozumie zastosowanie podstaw MES do obliczeń konstrukcji inżynierskich
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_KBI/5_W02
Zna zasady kształtowania modelu obliczeniowego konstrukcji
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/5_U01
Modeluje proste układu konstrukcji płaskich i przestrzennych
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_KBI/5_U03
Projektuje elementy konstrukcyjne oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/5_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, oraz podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  3. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, III, PWN, Warszawa, 2011
  4. Kalist Grabiec, Żelbetowe konstrukcje cieńkościenne, PWN, Poznań, 2005
  5. Starosolski W., Wybrane zagadnienia komputerowego modelowania konstrukcji inżynierskich, PWN, Gliwice, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przyjęcie założeń modelu projektowanej konstrukcji. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia wybranych elementów. Na podstawie otrzymanych wyników wykonanie rysunków konstrukcyjnych projektowanych elementów.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda elementów skończonych (MES). Wprowadzenie.1
T-W-2Algorytm zastosowania MES do obliczeń płaskich ustrojów prętowych2
T-W-3Zastosowanie MES do rozwiązywania zagadnień złożonych.1
T-W-4Ogólne kształtowanie modelu (określenie strefy przęsłowej i podporowej, połączenia przegubowe, podparcia sprężyste)4
T-W-5Obciążenia, Wymiarowanie zbrojenia.2
T-W-6Stany graniczne użytkowalności1
T-W-7Modelowanie konstrukcji zespolonych, tarcz, płyt oraz elementów prętowych. Metodyka modelowania i obliczeń.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonanie samodzielne ćwiczenia projektowego3
A-L-3Przygotawnie do zaliczenia3
A-L-4Udział w zaliczeniu1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Opracowywanie materiału wykładów - studia literaturowe5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/5_W01Zna i rozumie zastosowanie podstaw MES do obliczeń konstrukcji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty modelowania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-1Metoda elementów skończonych (MES). Wprowadzenie.
T-W-2Algorytm zastosowania MES do obliczeń płaskich ustrojów prętowych
T-W-3Zastosowanie MES do rozwiązywania zagadnień złożonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/5_W02Zna zasady kształtowania modelu obliczeniowego konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty modelowania konstrukcji betonowych.
C-3Rozumienie nieliniowej charakterystyki konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-4Ogólne kształtowanie modelu (określenie strefy przęsłowej i podporowej, połączenia przegubowe, podparcia sprężyste)
T-W-5Obciążenia, Wymiarowanie zbrojenia.
T-W-6Stany graniczne użytkowalności
T-W-7Modelowanie konstrukcji zespolonych, tarcz, płyt oraz elementów prętowych. Metodyka modelowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/5_U01Modeluje proste układu konstrukcji płaskich i przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji betonowych w oparciu o MES.
Treści programoweT-L-1Przyjęcie założeń modelu projektowanej konstrukcji. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia wybranych elementów. Na podstawie otrzymanych wyników wykonanie rysunków konstrukcyjnych projektowanych elementów.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/5_U03Projektuje elementy konstrukcyjne oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji betonowych w oparciu o MES.
Treści programoweT-L-1Przyjęcie założeń modelu projektowanej konstrukcji. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia wybranych elementów. Na podstawie otrzymanych wyników wykonanie rysunków konstrukcyjnych projektowanych elementów.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/5_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się, oraz podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty modelowania konstrukcji betonowych.
C-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji betonowych w oparciu o MES.
C-3Rozumienie nieliniowej charakterystyki konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-L-1Przyjęcie założeń modelu projektowanej konstrukcji. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia wybranych elementów. Na podstawie otrzymanych wyników wykonanie rysunków konstrukcyjnych projektowanych elementów.
T-W-1Metoda elementów skończonych (MES). Wprowadzenie.
T-W-2Algorytm zastosowania MES do obliczeń płaskich ustrojów prętowych
T-W-3Zastosowanie MES do rozwiązywania zagadnień złożonych.
T-W-4Ogólne kształtowanie modelu (określenie strefy przęsłowej i podporowej, połączenia przegubowe, podparcia sprężyste)
T-W-5Obciążenia, Wymiarowanie zbrojenia.
T-W-6Stany graniczne użytkowalności
T-W-7Modelowanie konstrukcji zespolonych, tarcz, płyt oraz elementów prętowych. Metodyka modelowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0