Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Geotechnika
Sylabus przedmiotu Budowle ziemne i fundamenty specjalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowle ziemne i fundamenty specjalne | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I |
W-2 | Ukończoy kurs z Fundamentowania I |
W-3 | Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej |
W-4 | Ukończony kurs z Fundamentowania II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność opracowania koncepcji posadowienia budowli hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążeń i złożonych warunkach geotechnicznych z wykorzystaniem elementów zakotwień w gruncie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych | 2 |
T-W-2 | Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji | 2 |
T-W-3 | Analiza stateczności budowli ziemnej | 2 |
T-W-4 | Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych | 2 |
T-W-5 | Odwadnianie wykopów fundamenmtowych | 2 |
T-W-6 | Geosyntetyki w nasypach | 1 |
T-W-7 | Fundamentowanie w grodzach | 1 |
T-W-8 | Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 15 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 8 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-5 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
A-P-6 | Zaliczenie projektu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych | B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W10 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W08 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów hydrotechnicznych w trudnych warunkach geotechnicznych uwzględniając nowe technologie i aspekty pozatechniczne | B_2A_U13, B_2A_U16, B_2A_U17, B_2A_U25 | T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_K01 Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego | B_2A_K01, B_2A_K02 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów hydrotechnicznych w trudnych warunkach geotechnicznych uwzględniając nowe technologie i aspekty pozatechniczne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia z fundamentowania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_K01 Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Słabo rozumie potrzebę uczenia się, formułuje wnioski z wyników swojej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
- Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981
- Hueckel S., Budowle morskie tom I, II, III, IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Mazurkiewicz B., Wiśniewski F., Morskie budowle hydrotechniczne - zalecenia do projektowania i wykonywania Z1-Z-45, Oficyna Morska, Gdańsk, 2006, wyd. IV
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
- Rybak Cz. (redakcja), Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
- Wesołowski A., Krzywosz Z., Brandy T., Geosyntetyki w konstrukcjach inżynierskich, SGGW, Warszawa, 2000
- PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
Literatura dodatkowa
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008