Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Budownictwo podziemne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo podziemne | ||
Specjalność | Geotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs z Hydrogeologii |
W-3 | Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I |
W-4 | Ukończony kurs z Fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat projektowania obiektów budownictwa podziemnego wykonywanych na lądzie i pod przeszkodami wodnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie obliczeń wybranych elementów projektu budowli podziemnej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka budowli podziemnych | 2 |
T-W-2 | Wyposażenie budowli podziemnych (systemy odwodnienia izolacjki i wentylacji) | 2 |
T-W-3 | Zasady statycznych obliczeń tuneli płytkich i głębokich | 2 |
T-W-4 | Ciśnienie górotworu na tunele: stropowe, boczne, spągowe | 2 |
T-W-5 | Schematy statyczne budowli podziemnych o przekroju kołowym i prostokątnym | 2 |
T-W-6 | Obliczenia statyczne kanałów i kolektorów miejskich | 2 |
T-W-7 | Metody wykonawstwa budowli podziemnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 17 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-P-5 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 Posiada szczegółową wiedzę w zakresie metod projektowania i wykonawstwa budownictwa podziemnego oraz dotyczącą standardów i norm technicznych w tym zakresie | B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu budownictwa podziemnego w tym zadań nietypowych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych | B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie | B_2A_K03, B_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 Posiada szczegółową wiedzę w zakresie metod projektowania i wykonawstwa budownictwa podziemnego oraz dotyczącą standardów i norm technicznych w tym zakresie | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu budownictwa podziemnego w tym zadań nietypowych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki M., Mechanika obiektów podziemnych, Skrypt Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1980
- Furtak K., Kądracki M., Podstawy budowy tuneli, Politechnika Krakowska, Kraków, 2005
- Gałczyński S., Podstawy budownictwa podziemnego, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2001
- Kisiel I., Mechanika skał i gruntów, PWN, Warszawa, 1982
- Matyczka A., Tunelowanie metodami górniczymi. Technologia drążenia małych tuneli w budownictwie podziemnych obiektów inżynierskich, Politechnika Śląska, Gliwice, 2006
- Nawrat S., Napieraj S., Wentylacja i bezpieczeństwo w tunelach komunikacyjnych, AGH, Kraków, 2005
- Świst E., Hydrotechniczne i komunikacyjne budowle podziemne, Wyd. STO, Bielsko-Biała, 2006
Literatura dodatkowa
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008