Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekultywacja terenów | ||
Specjalność | Geotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs fundamentowania I |
W-3 | Ukończony kurs hydraulika i hydrogeologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko |
C-2 | Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń |
C-3 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych | 4 |
T-A-2 | Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych | 3 |
T-A-3 | Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów | 5 |
T-A-4 | Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni | 3 |
T-A-5 | Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową | 2 |
T-A-6 | Dopływ zanieczyszczeń do studni | 4 |
T-A-7 | Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze | 3 |
T-A-8 | Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych | 3 |
T-A-9 | Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku | 2 |
T-A-10 | Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy degradacji gleb | 1 |
T-W-2 | Ochrona gleb i rekultywacja gruntów | 2 |
T-W-3 | Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi | 1 |
T-W-4 | Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów | 2 |
T-W-5 | Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych | 1 |
T-W-6 | Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich | 1 |
T-W-7 | Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach | 2 |
T-W-8 | Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni. | 1 |
T-W-9 | Transport zanieczyszczeń w wodach rzek | 1 |
T-W-10 | Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe | 1 |
T-W-11 | Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energetyczne | 1 |
T-W-12 | Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | opracowanie materiału - studia literaturowe | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | cwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m44_W01 Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń | B_2A_W01, B_2A_W14 | T2A_W01, T2A_W08 | — | C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_W02 Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_W03 Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne | B_2A_W01, B_2A_W14 | T2A_W01, T2A_W08 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_W04 Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów | B_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_W05 Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska oraz zna kierunki, metody i formy rekultywacji terenów zdegradowanych | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m44_U01 Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń | B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17 | — | C-2 | T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_U02 Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko | B_2A_U01, B_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_m44_U03 Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów | B_2A_U01, B_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_m44_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko | B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m44_W01 Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_W02 Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_W03 Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_W04 Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_W05 Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska oraz zna kierunki, metody i formy rekultywacji terenów zdegradowanych | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m44_U01 Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_U02 Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_m44_U03 Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_m44_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Marian Janka, Podstawy inżynierii środowiska, obliczanie emisji zanieczyszczeń gazowych, Uniwesrystet Opolski, 2007
- Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczuk -Neyman, Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
- Marek Mitosek, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007
- Zasady budowy składowisk odpadów, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2009
- Stanisław Pisarczyk, Gruntoznawstwo Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2001
- EUROKOD Nr 7 - PN-EN 1997, PKN, Warszawa, 2008
- Lech Wysokiński, Walery Kotlicki, Tomasz Godlewski, Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7, ITB, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Antoni Stanisław Kleczkowski, Ochrona wód podziemnych, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1984
- Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 1994
- Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, Arkady, 1971
- Tomasz Nowakowski, Marta Podedworna-Łuczak, Raport o oddziaływaniu na środowisko dróg i autostrad, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2009
- Ustawy : Prawo Ochrony Środowiska, Prawo o odpadach, 2011
- Ustawa: O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziałwania na środowisko, 2011
- Marek Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009
- Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- I Żuchowicz- Wodnikowska, K. Czyżewski, Metoda określania emisji i imisji hałasu przemysłowego, ITB, Warszawa, 2008