Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Reologia gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia gruntów
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Teorii Konstrukcji
W-2Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-3Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-4Ukończony kurs z Fundamentowania I
W-5Ukończony kurs z Hydrogeologii Inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenie stanów granicznych gruntów15
T-A-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania15
30
wykłady
T-W-1Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne, pełzanie i relaksacja gruntów5
T-W-2Metody obliczeniowe pełzania gruntów5
T-W-3Wpływ historii obciążenia na zachowanie gruntu5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń30
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat12
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m3_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu zjawiska reologii gruntów z uwzględnieniem standardów i norm technicznych oraz najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie
B_2A_W01, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m3_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U07, B_2A_U25T2A_U07, T2A_U16C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m3_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
B_2A_K05T2A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m3_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu zjawiska reologii gruntów z uwzględnieniem standardów i norm technicznych oraz najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu reologii gruntów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m3_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0Potrafi wyszukać użyteczne informacje
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m3_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dmitruk Z., Zarys reologii gruntów, PWN, Warszawa, 1986
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blake L.S. (Ed.), Civil Engineer`s Reference Book, Elsevier, 1989, 4th Edition, rozdz. 10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenie stanów granicznych gruntów15
T-A-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne, pełzanie i relaksacja gruntów5
T-W-2Metody obliczeniowe pełzania gruntów5
T-W-3Wpływ historii obciążenia na zachowanie gruntu5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń30
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat12
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m3_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu zjawiska reologii gruntów z uwzględnieniem standardów i norm technicznych oraz najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-A-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-A-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania
T-W-1Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne, pełzanie i relaksacja gruntów
T-W-2Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-3Wpływ historii obciążenia na zachowanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu reologii gruntów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m3_U01Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-A-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-A-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania
T-W-1Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne, pełzanie i relaksacja gruntów
T-W-2Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-3Wpływ historii obciążenia na zachowanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukać użyteczne informacje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m3_K01Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z procesami opisującymi zjawisko reologii oraz metodami obliczeń w projektowaniu wzmocnienia podłoża gruntowego
Treści programoweT-A-1Obliczenie stanów granicznych gruntów
T-A-2Przykładowe obliczenie zjawiska pełzania gruntów oraz zachowanie się obiektów inżynierskich w czasie pełzania
T-W-1Modele ośrodka o własnościach sprężysto-plastycznych, stany graniczne, pełzanie i relaksacja gruntów
T-W-2Metody obliczeniowe pełzania gruntów
T-W-3Wpływ historii obciążenia na zachowanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0