Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Hydraulika stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika stosowana
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomości z przedmiotów: hydraulika i hydrologia (sem.2) oraz z sem. 6-tego: hydraulika/mech. cieczy i gazów
W-2Znajomość zagadnień z PDW-4 budowle wodne/hydraulika stosowana
W-3Opanowanie materiału z PDW-5 Regulacja stosunków wodnych/modelowanie przepływu w sieciach rzecznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
C-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych.
C-3Metody modelowania filtracji.
C-4Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt z zakresu metofd komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych2
T-P-2Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej)6
T-P-3Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczką"6
T-P-4Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką8
T-P-5Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tamę metodą MES8
30
wykłady
T-W-1Metody obliczeniowych w hydraulice2
T-W-2Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych2
T-W-3Metody obliczania krzywych spiętrzenia2
T-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy2
T-W-5Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach2
T-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych2
T-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę2
T-W-8Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna praca w Laboratorium Komputerowym KBW i w domu22
A-P-3Udział w konsultacjach4
A-P-4Obrona sprawozdań z projektów4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe16
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
posiada orientację z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
B_2A_W09T2A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
B_2A_??_W02
Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
B_2A_W09T2A_W07C-2, C-3T-W-5, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-P-2, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
B_2A_??_W03
Orientuje się w komputerowych sposobach obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna.
B_2A_W09T2A_W07C-4T-W-6, T-W-7, T-P-5, T-W-8M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
umie posługiwać się podstawowymi metodami obliczeniowymi w hydraulice
B_2A_U07, B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U12T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
B_2A_??_U02
potrafi korzystać z podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U19T2A_U11, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-W-5, T-P-3, T-W-4, T-P-2, T-P-4M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1
B_2A_??_U03
Zna komputerowe modele ruchu rumowiska i badania stabilności dna i potrafi je zastosować w prostych aplikacjach.
B_2A_U09, B_2A_U10, B_2A_U16, B_2A_U18T2A_U08, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18C-4, C-3T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-P-5M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
ma opanowane podstawowe metody obliczeniowye występujace w hydraulice
B_2A_K03, B_2A_K05, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-2, S-1
B_2A_??_K02
jest zorientowany w technikach modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
B_2A_K01, B_2A_K05, B_2A_K06, B_2A_K08T2A_K01, T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07C-2T-W-5, T-P-2, T-P-4M-1, M-2, M-4, M-3S-3, S-1, S-2
B_2A_??_K03
Jest zorientowany w możliwościach komputerowych modeli ruchu rumowiska, stabilności dna, procesów filtracji, itp. dla praktycznych zastosowań inżynierskich.
B_2A_K01, B_2A_K03, B_2A_K05T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06C-3, C-4T-W-7, T-W-6, T-P-5, T-W-8M-1, M-2, M-4, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
posiada orientację z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W02
Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W03
Orientuje się w komputerowych sposobach obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
umie posługiwać się podstawowymi metodami obliczeniowymi w hydraulice
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_U02
potrafi korzystać z podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_U03
Zna komputerowe modele ruchu rumowiska i badania stabilności dna i potrafi je zastosować w prostych aplikacjach.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
ma opanowane podstawowe metody obliczeniowye występujace w hydraulice
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_K02
jest zorientowany w technikach modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_K03
Jest zorientowany w możliwościach komputerowych modeli ruchu rumowiska, stabilności dna, procesów filtracji, itp. dla praktycznych zastosowań inżynierskich.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  4. Burzyński, Granatowicz, Piwecki, Szymkiewicz, Metody numeryczne w hydraulice - Skrypt, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, PWN, Warszawa, 1986
  2. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt z zakresu metofd komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych2
T-P-2Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej)6
T-P-3Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczką"6
T-P-4Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką8
T-P-5Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tamę metodą MES8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody obliczeniowych w hydraulice2
T-W-2Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych2
T-W-3Metody obliczania krzywych spiętrzenia2
T-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy2
T-W-5Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach2
T-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych2
T-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę2
T-W-8Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna praca w Laboratorium Komputerowym KBW i w domu22
A-P-3Udział w konsultacjach4
A-P-4Obrona sprawozdań z projektów4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe16
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01posiada orientację z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy
T-W-3Metody obliczania krzywych spiętrzenia
T-W-2Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych
T-P-1Projekt z zakresu metofd komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych
T-W-1Metody obliczeniowych w hydraulice
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych.
C-3Metody modelowania filtracji.
Treści programoweT-W-5Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach
T-P-4Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką
T-P-3Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczką"
T-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych
T-P-2Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej)
T-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W03Orientuje się w komputerowych sposobach obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
Treści programoweT-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych
T-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę
T-P-5Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tamę metodą MES
T-W-8Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01umie posługiwać się podstawowymi metodami obliczeniowymi w hydraulice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-W-2Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych
T-W-1Metody obliczeniowych w hydraulice
T-W-3Metody obliczania krzywych spiętrzenia
T-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U02potrafi korzystać z podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
C-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych.
Treści programoweT-W-5Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach
T-P-3Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczką"
T-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy
T-P-2Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej)
T-P-4Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką
Metody nauczaniaM-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U03Zna komputerowe modele ruchu rumowiska i badania stabilności dna i potrafi je zastosować w prostych aplikacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-4Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
C-3Metody modelowania filtracji.
Treści programoweT-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę
T-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych
T-W-8Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
T-P-5Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tamę metodą MES
Metody nauczaniaM-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01ma opanowane podstawowe metody obliczeniowye występujace w hydraulice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-W-2Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych
T-W-1Metody obliczeniowych w hydraulice
T-W-3Metody obliczania krzywych spiętrzenia
T-W-4Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy
Metody nauczaniaM-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K02jest zorientowany w technikach modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych.
Treści programoweT-W-5Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach
T-P-2Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej)
T-P-4Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
S-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K03Jest zorientowany w możliwościach komputerowych modeli ruchu rumowiska, stabilności dna, procesów filtracji, itp. dla praktycznych zastosowań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Metody modelowania filtracji.
C-4Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
Treści programoweT-W-7Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę
T-W-6Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych
T-P-5Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tamę metodą MES
T-W-8Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-4Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-3Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0