Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów i fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej30
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej75
75
wykłady
A-W-1udział w zajeciach30
A-W-2Studia literaturowe15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W12
B_2A_W12 Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W03, B_2A_W04, B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W07, B_2A_W08, B_2A_W09, B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W12, B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W15T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
B_2A_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U01T2A_U01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
B_2A_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01T2A_K04C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W12
B_2A_W12 Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0Znajomość podstaw konstrukcji budowli ziemnych i wałów przeciwpowodziowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
B_2A_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0
3,0Zna podstawy robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
B_2A_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Podstawy bud. ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, PW, Warszawa, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej75
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajeciach30
A-W-2Studia literaturowe15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W12B_2A_W12 Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W03Zna podstawy mechaniki ośrodków ciągłych. Zna zasady analizy zagadnień statyki konstrukcji powierzchniowych oraz bryłowych
B_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W15Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstaw konstrukcji budowli ziemnych i wałów przeciwpowodziowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01B_2A_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01B_2A_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawy bud. ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0