Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Energetyczne aspekty instalacji sanitarnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyczne aspekty instalacji sanitarnych | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Instalacje budowlane |
W-3 | Chemia |
W-4 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi poprawy efektywności energetycznej oraz energetyki odnawialnej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na straty energii powstające w procesach przetwarzania oraz w transporcie energii. |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych, zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową, wentylacyjnych i kimatyzacyjnych, w których zastosowano techniczne i eksploatacyjne środki zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego w odniesieniu do instalacji zaopatrzenia w ciepło i chłód budynków wykorzystywanego w certyfikacji energetycznej. |
C-6 | Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach. |
C-7 | Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczednych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie zużycia energii w wariantach z zastosowaniem energoszczędnych rozwiązań wytwarzania, przesyłania, magazynowania i regulacji oraz bez takich rozwiązań na przykładzie domu jednorodzinnego/wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej/ przemysłowego w oparciu o bilans energetyczny wykorzystywany przy określaniu charakterystyki energetycznej budynku. | 20 |
T-A-2 | Koncepcja zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy przykładowego budynku z wykorzystaniem rozwiązań energooszczędnych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka energetyczna Unii Europejskiej dotycząca poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Definicja efektywności energetycznej i pojęcie sprawności energetycznej wytwarzania, przesyłu, magazynowania i wykorzystania ciepła. | 1 |
T-W-2 | Paliwa kopalne i proces spalania. | 1 |
T-W-3 | Wysokosprawne źródła ciepła wykorzystujące paliwa kopalne. | 1 |
T-W-4 | Rodzaje odnawialnych źródeł energii. | 2 |
T-W-5 | Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe. | 1 |
T-W-6 | Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w ciepło budynków. | 1 |
T-W-7 | Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w instalacjach ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania. | 1 |
T-W-8 | Podstawowe informacje dotyczące klimatyzacji i wytwarzania chłodu użytkowego. | 2 |
T-W-9 | Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne z odzyskiem energii. Gruntowe wymienniki ciepła. Sprawność odzysku.Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w chłód użytkowy budynków. | 1 |
T-W-10 | Sposób sterowania i regulacji. Opomiarowanie i monitoring zużycia a oszczędność energii. | 1 |
T-W-11 | Instalacje sanitarne w budynkach niskoenergetycznych i pasywnych. Przykłady rozwiązań instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. | 1 |
T-W-12 | Instalacje sanitarne w certyfikacji energetycznej budynków. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | samodzielne opracowanie indywidualnego tematu ćwiczeń | 25 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | studia literaturowe (akty prawne, normy, bazy danych meteorologicznych, materiałowych, katalogi urzadzeń itp) | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | z użyciem komputera |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/51_W01 ma wiedzę z zakresu energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych | B_1A_W12 | T1A_W02 | — | C-4, C-3, C-6 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-4 | S-1 |
B_1A_BE/51_W02 Ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych w instalacjach sanitarnych. | B_1A_W23 | T1A_W05 | — | C-1, C-7 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_BE/51_W03 Ma wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych na środowisko. | B_1A_W20 | T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-4, C-6 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/51_U01 Umie wykonać bilans energetyczny dla budynku z uwzględnieniem wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych | B_1A_U05, B_1A_U08, B_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-5 | T-A-1 | M-5 | S-1 |
B_1A_BE/51_U02 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dotyczącą możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczędnych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych. | B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-7 | T-A-2 | M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/51_K01 Rozumie potrzebę efektywnego wykorzystania energii oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | B_1A_K02, B_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-6 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
B_1A_BE/51_K02 Student ma świadomość globalnych wyzwań energetycznych oraz efektów zastosowanych technologii energetycznych. | B_1A_K02, B_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-6 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/51_W01 ma wiedzę z zakresu energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób minimalny rozpoznaje cechy energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych ale nie potrafi w pełni ich scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/51_W02 Ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych w instalacjach sanitarnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym potrafi scharakteryzować trendy rozwojowe w instalacjach sanitarnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/51_W03 Ma wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób minimalny potrafi scharakteryzować wpływ zastosowanych rozwiązań na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/51_U01 Umie wykonać bilans energetyczny dla budynku z uwzględnieniem wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalne umiejętności w sporządzaniu bilansu energetycznego dla budynku, nie potrafi jednak określić potencjału oszczędności wynikającego z zastosowanych rozwiązań instalacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/51_U02 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dotyczącą możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczędnych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na oszczedność energii i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/51_K01 Rozumie potrzebę efektywnego wykorzystania energii oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym ma świadomość potrzeby efektywnego wykorzystania energii i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/51_K02 Student ma świadomość globalnych wyzwań energetycznych oraz efektów zastosowanych technologii energetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo., Omni Scala, Wrocław, 2008, wydanie 3
- Albers J., Dommel R, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Lewandowski W.M, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2008, wydanie 4
- Nowak W., Stachel A.:, Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Figiel E., Odnawialne żródła energii, Opracowanie własne. Prezentacja w formie elektronicznej
Literatura dodatkowa
- Kurtz K.; Gawin D., Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo naukowe Atla 2, Wrocław, 2009