Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Energetyczne aspekty instalacji sanitarnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyczne aspekty instalacji sanitarnych
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 30 1,80,44zaliczenie
wykładyW8 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Instalacje budowlane
W-3Chemia
W-4Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi poprawy efektywności energetycznej oraz energetyki odnawialnej.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na straty energii powstające w procesach przetwarzania oraz w transporcie energii.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych, zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową, wentylacyjnych i kimatyzacyjnych, w których zastosowano techniczne i eksploatacyjne środki zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego w odniesieniu do instalacji zaopatrzenia w ciepło i chłód budynków wykorzystywanego w certyfikacji energetycznej.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach.
C-7Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczednych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określenie zużycia energii w wariantach z zastosowaniem energoszczędnych rozwiązań wytwarzania, przesyłania, magazynowania i regulacji oraz bez takich rozwiązań na przykładzie domu jednorodzinnego/wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej/ przemysłowego w oparciu o bilans energetyczny wykorzystywany przy określaniu charakterystyki energetycznej budynku.20
T-A-2Koncepcja zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy przykładowego budynku z wykorzystaniem rozwiązań energooszczędnych.10
30
wykłady
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej dotycząca poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Definicja efektywności energetycznej i pojęcie sprawności energetycznej wytwarzania, przesyłu, magazynowania i wykorzystania ciepła.1
T-W-2Paliwa kopalne i proces spalania.1
T-W-3Wysokosprawne źródła ciepła wykorzystujące paliwa kopalne.1
T-W-4Rodzaje odnawialnych źródeł energii.2
T-W-5Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe.1
T-W-6Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w ciepło budynków.1
T-W-7Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w instalacjach ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania.1
T-W-8Podstawowe informacje dotyczące klimatyzacji i wytwarzania chłodu użytkowego.2
T-W-9Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne z odzyskiem energii. Gruntowe wymienniki ciepła. Sprawność odzysku.Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w chłód użytkowy budynków.1
T-W-10Sposób sterowania i regulacji. Opomiarowanie i monitoring zużycia a oszczędność energii.1
T-W-11Instalacje sanitarne w budynkach niskoenergetycznych i pasywnych. Przykłady rozwiązań instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.1
T-W-12Instalacje sanitarne w certyfikacji energetycznej budynków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu ćwiczeń25
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3studia literaturowe (akty prawne, normy, bazy danych meteorologicznych, materiałowych, katalogi urzadzeń itp)15
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4z użyciem komputera
M-5ćwiczenia przedmiotowe
M-6metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/51_W01
ma wiedzę z zakresu energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych
B_1A_W12T1A_W02C-4, C-3, C-6T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1, M-4S-1
B_1A_BE/51_W02
Ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych w instalacjach sanitarnych.
B_1A_W23T1A_W05C-1, C-7T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1
B_1A_BE/51_W03
Ma wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych na środowisko.
B_1A_W20T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-4, C-6T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/51_U01
Umie wykonać bilans energetyczny dla budynku z uwzględnieniem wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych
B_1A_U05, B_1A_U08, B_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-5T-A-1M-5S-1
B_1A_BE/51_U02
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dotyczącą możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczędnych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.
B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-7T-A-2M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/51_K01
Rozumie potrzebę efektywnego wykorzystania energii oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
B_1A_K02, B_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-6T-W-1M-1, M-3, M-4S-1
B_1A_BE/51_K02
Student ma świadomość globalnych wyzwań energetycznych oraz efektów zastosowanych technologii energetycznych.
B_1A_K02, B_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-6T-W-1M-1, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/51_W01
ma wiedzę z zakresu energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych
2,0
3,0Student w sposób minimalny rozpoznaje cechy energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych ale nie potrafi w pełni ich scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/51_W02
Ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych w instalacjach sanitarnych.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi scharakteryzować trendy rozwojowe w instalacjach sanitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/51_W03
Ma wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych na środowisko.
2,0
3,0Student w sposób minimalny potrafi scharakteryzować wpływ zastosowanych rozwiązań na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/51_U01
Umie wykonać bilans energetyczny dla budynku z uwzględnieniem wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych
2,0
3,0Student wykazuje minimalne umiejętności w sporządzaniu bilansu energetycznego dla budynku, nie potrafi jednak określić potencjału oszczędności wynikającego z zastosowanych rozwiązań instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/51_U02
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dotyczącą możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczędnych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.
2,0
3,0Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na oszczedność energii i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/51_K01
Rozumie potrzebę efektywnego wykorzystania energii oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym ma świadomość potrzeby efektywnego wykorzystania energii i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BE/51_K02
Student ma świadomość globalnych wyzwań energetycznych oraz efektów zastosowanych technologii energetycznych.
2,0
3,0Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo., Omni Scala, Wrocław, 2008, wydanie 3
  2. Albers J., Dommel R, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Lewandowski W.M, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2008, wydanie 4
  4. Nowak W., Stachel A.:, Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  5. Figiel E., Odnawialne żródła energii, Opracowanie własne. Prezentacja w formie elektronicznej

Literatura dodatkowa

  1. Kurtz K.; Gawin D., Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo naukowe Atla 2, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określenie zużycia energii w wariantach z zastosowaniem energoszczędnych rozwiązań wytwarzania, przesyłania, magazynowania i regulacji oraz bez takich rozwiązań na przykładzie domu jednorodzinnego/wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej/ przemysłowego w oparciu o bilans energetyczny wykorzystywany przy określaniu charakterystyki energetycznej budynku.20
T-A-2Koncepcja zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy przykładowego budynku z wykorzystaniem rozwiązań energooszczędnych.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej dotycząca poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Definicja efektywności energetycznej i pojęcie sprawności energetycznej wytwarzania, przesyłu, magazynowania i wykorzystania ciepła.1
T-W-2Paliwa kopalne i proces spalania.1
T-W-3Wysokosprawne źródła ciepła wykorzystujące paliwa kopalne.1
T-W-4Rodzaje odnawialnych źródeł energii.2
T-W-5Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe.1
T-W-6Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w ciepło budynków.1
T-W-7Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w instalacjach ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania.1
T-W-8Podstawowe informacje dotyczące klimatyzacji i wytwarzania chłodu użytkowego.2
T-W-9Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne z odzyskiem energii. Gruntowe wymienniki ciepła. Sprawność odzysku.Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w chłód użytkowy budynków.1
T-W-10Sposób sterowania i regulacji. Opomiarowanie i monitoring zużycia a oszczędność energii.1
T-W-11Instalacje sanitarne w budynkach niskoenergetycznych i pasywnych. Przykłady rozwiązań instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.1
T-W-12Instalacje sanitarne w certyfikacji energetycznej budynków.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu ćwiczeń25
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3studia literaturowe (akty prawne, normy, bazy danych meteorologicznych, materiałowych, katalogi urzadzeń itp)15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_W01ma wiedzę z zakresu energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych, zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową, wentylacyjnych i kimatyzacyjnych, w których zastosowano techniczne i eksploatacyjne środki zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na straty energii powstające w procesach przetwarzania oraz w transporcie energii.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach.
Treści programoweT-W-3Wysokosprawne źródła ciepła wykorzystujące paliwa kopalne.
T-W-5Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe.
T-W-6Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w ciepło budynków.
T-W-9Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne z odzyskiem energii. Gruntowe wymienniki ciepła. Sprawność odzysku.Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w chłód użytkowy budynków.
T-W-10Sposób sterowania i regulacji. Opomiarowanie i monitoring zużycia a oszczędność energii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób minimalny rozpoznaje cechy energooszczędnych rozwiązań instalacji sanitarnych ale nie potrafi w pełni ich scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_W02Ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych w instalacjach sanitarnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi poprawy efektywności energetycznej oraz energetyki odnawialnej.
C-7Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczednych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.
Treści programoweT-W-3Wysokosprawne źródła ciepła wykorzystujące paliwa kopalne.
T-W-4Rodzaje odnawialnych źródeł energii.
T-W-5Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe.
T-W-7Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w instalacjach ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania.
T-W-9Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne z odzyskiem energii. Gruntowe wymienniki ciepła. Sprawność odzysku.Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w chłód użytkowy budynków.
T-W-10Sposób sterowania i regulacji. Opomiarowanie i monitoring zużycia a oszczędność energii.
T-W-11Instalacje sanitarne w budynkach niskoenergetycznych i pasywnych. Przykłady rozwiązań instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi scharakteryzować trendy rozwojowe w instalacjach sanitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_W03Ma wiedzę dotyczącą wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych, zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową, wentylacyjnych i kimatyzacyjnych, w których zastosowano techniczne i eksploatacyjne środki zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach.
Treści programoweT-W-4Rodzaje odnawialnych źródeł energii.
T-W-5Mini- i mikrokogeneracja. Ogniwa paliwowe.
T-W-6Cechy energooszczędnych układów zaopatrzenia w ciepło budynków.
T-W-7Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w instalacjach ciepłej wody użytkowej i centralnego ogrzewania.
T-W-11Instalacje sanitarne w budynkach niskoenergetycznych i pasywnych. Przykłady rozwiązań instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób minimalny potrafi scharakteryzować wpływ zastosowanych rozwiązań na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_U01Umie wykonać bilans energetyczny dla budynku z uwzględnieniem wpływu zastosowanych rozwiązań instalacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego w odniesieniu do instalacji zaopatrzenia w ciepło i chłód budynków wykorzystywanego w certyfikacji energetycznej.
Treści programoweT-A-1Określenie zużycia energii w wariantach z zastosowaniem energoszczędnych rozwiązań wytwarzania, przesyłania, magazynowania i regulacji oraz bez takich rozwiązań na przykładzie domu jednorodzinnego/wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej/ przemysłowego w oparciu o bilans energetyczny wykorzystywany przy określaniu charakterystyki energetycznej budynku.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalne umiejętności w sporządzaniu bilansu energetycznego dla budynku, nie potrafi jednak określić potencjału oszczędności wynikającego z zastosowanych rozwiązań instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_U02Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dotyczącą możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczędnych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-7Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii i rozwiązań energooszczednych w projektowaniu i eksploatacji instalacji budowlanych.
Treści programoweT-A-2Koncepcja zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy przykładowego budynku z wykorzystaniem rozwiązań energooszczędnych.
Metody nauczaniaM-6metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na oszczedność energii i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_K01Rozumie potrzebę efektywnego wykorzystania energii oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi poprawy efektywności energetycznej oraz energetyki odnawialnej.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach.
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej dotycząca poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Definicja efektywności energetycznej i pojęcie sprawności energetycznej wytwarzania, przesyłu, magazynowania i wykorzystania ciepła.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym ma świadomość potrzeby efektywnego wykorzystania energii i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/51_K02Student ma świadomość globalnych wyzwań energetycznych oraz efektów zastosowanych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi poprawy efektywności energetycznej oraz energetyki odnawialnej.
C-6Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych rozwiązań dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach.
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej dotycząca poprawy efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Definicja efektywności energetycznej i pojęcie sprawności energetycznej wytwarzania, przesyłu, magazynowania i wykorzystania ciepła.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0