Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Geometria wykreślna |
W-4 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności |
C-2 | Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością |
C-3 | Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg |
C-4 | Znajomość znaczenia podstawowych parametrów utrzymania stanu dróg |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych | 2 |
T-L-2 | Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności | 2 |
T-L-3 | Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi | 5 |
T-L-4 | Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach | 2 |
T-L-5 | Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu | 4 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością | 7 |
T-P-2 | Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych. | 2 |
T-W-2 | 2.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych. | 2 |
T-W-3 | 3.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi | 2 |
T-W-4 | 4.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. | 2 |
T-W-5 | 5.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. | 2 |
T-W-6 | 6.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. | 2 |
T-W-7 | 7.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. | 2 |
T-W-8 | 8.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. | 2 |
T-W-9 | 9.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. | 2 |
T-W-10 | 10.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. | 2 |
T-W-11 | 11.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. c.d. | 2 |
T-W-12 | 12.Podstawowe parametry drogi. Podstawowe pojęcia i określenia stosowane w eksploatacji dróg. Zmysł wzroku. Zmysł słuchu. Podstawowe zasady pomiaru prędkości. Rodzaje prędkości. | 2 |
T-W-13 | 13.Wpływ stanu dróg na pracę transportu samochodowego. Podstawowe parametry stanu technicznego nawierzchni drogowych: nośność, stan powierzchni, równość podłużna i poprzeczna, właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności. | 2 |
T-W-14 | 14.Właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności. | 2 |
T-W-15 | 15.Model wzajemnego oddziaływania zespołu czynników „kierowca-samochód-droga-środowisko”. Model kierowania systemem „warunki drogowe - potok pojazdów” | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | samodzielne wyszukiwanie informacji, przygotowanie problemowych przykładów | 8 |
A-L-3 | samodzielne przygotowanie plików samoliczących | 6 |
A-L-4 | przygotowanie się do rozwiązywania zadań | 15 |
A-L-5 | zaliczenie | 1 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | wykonanie projektów | 26 |
A-P-3 | przygotowanie projektów do zaliczenia | 3 |
A-P-4 | zaliczenie projektu | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 20 |
A-W-4 | zdanie egzaminu | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metoda programowana z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie projektów |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/46_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych | B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W11, B_1A_W13 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_DUL/46_W02 Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu | B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-3 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5 | M-3 | S-3 |
B_1A_DUL/46_W03 Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-4 | T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/46_U01 Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | B_1A_U05, B_1A_U11, B_1A_U19 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
B_1A_DUL/46_U02 Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | B_1A_U08, B_1A_U10, B_1A_U13, B_1A_U14, B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5 | M-1, M-3 | S-3 |
B_1A_DUL/46_U03 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej. | B_1A_U08, B_1A_U10, B_1A_U13, B_1A_U19 | T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/46_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-P-1, T-P-2 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_DUL/46_K02 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | B_1A_K01, B_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-P-1, T-P-2 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/46_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych | 2,0 | Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich |
3,0 | Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii | |
3,5 | Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii | |
4,0 | Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię | |
4,5 | Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię | |
5,0 | Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię | |
B_1A_DUL/46_W02 Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu | 2,0 | Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów |
3,0 | Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych | |
3,5 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje | |
4,0 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje | |
4,5 | Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje | |
5,0 | Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować | |
B_1A_DUL/46_W03 Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | 2,0 | Student nie ma minimalnej wiedzy o teksturze i współczynniku przyczepności |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności | |
3,5 | Student ma więcej niż minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/46_U01 Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | 2,0 | Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby |
3,0 | Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować | |
4,0 | Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować | |
B_1A_DUL/46_U02 Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów |
3,0 | Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych | |
3,5 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje | |
4,0 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje | |
4,5 | Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować | |
5,0 | Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować | |
B_1A_DUL/46_U03 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej. | 2,0 | Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej |
3,0 | Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
3,5 | Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
4,0 | Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
4,5 | Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/46_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | 2,0 | Student nie rozumie różnych aspektów projektowania oraz eksploatacji dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji |
3,0 | Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg oraz rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
3,5 | Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
4,0 | Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
4,5 | Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
5,0 | Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
B_1A_DUL/46_K02 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym |
3,0 | Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym |
Literatura podstawowa
- DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
- aa, Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, W-wa, 1999, 43
- aa, System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002
Literatura dodatkowa
- Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, 2011, ostatnia aktualizacja