Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Bernard Wichtowski <Bernard.Wichtowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teresa Paczkowska <Teresa.Paczkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS8 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Semestry 1 - 7

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Nabycie umiejętności w przygotowaniu prezentacji ogónych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Opanowanie umiejętnosci przygotowania koncepcji projektowych i wyników z prowadzonych badań technicznych.
C-5Nabycie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
C-6Wyrobienie w studentach zrozumienia głównego celu studiów, jakim jest przygotowanie do wydajnej pracy zawodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Praca dyplomowa: struktura i obrona2
T-S-2Przegląd zaawansowanych technik komputerowych2
T-S-3Zapoznanie się z praktycznymi problemami działalności firm budowlanych8
T-S-4Analiza tematyki realizowanych prac6
T-S-5Prezentacja prac przez dyplomantów8
T-S-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w seminarium30
A-S-2Rozpoznanie literaturowe zadanego tematu30
A-S-3Przygotowanie i prezentacja zadanego tematu60
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/10/8_W01
Posiada wiedzę związaną z zagadnieniami wybranej specjalności uwzględniającą typowe technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko oraz wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania zródeł informacji i opisania materiałów zródłowych służącą umiejętności perspektywicznego myślenia o rozwiązaniach technicznych, o których wie jak chciałby je przedstawić przygotowując i prezentując materiał dotyczący opracowywanego tematu
B_1A_W13, B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W21, B_1A_W23T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/10/8_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne żródła w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U05, B_1A_U08, B_1A_U14, B_1A_U19, B_1A_U21, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_A/10/8_K01
Praca dyplomowa jest pierwszą próbą poddania się całościowej ocenie po rozwiązaniu postawionego zadania inżynierskiego. Próba ta wymaga wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamia szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/10/8_W01
Posiada wiedzę związaną z zagadnieniami wybranej specjalności uwzględniającą typowe technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko oraz wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania zródeł informacji i opisania materiałów zródłowych służącą umiejętności perspektywicznego myślenia o rozwiązaniach technicznych, o których wie jak chciałby je przedstawić przygotowując i prezentując materiał dotyczący opracowywanego tematu
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/10/8_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne żródła w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_A/10/8_K01
Praca dyplomowa jest pierwszą próbą poddania się całościowej ocenie po rozwiązaniu postawionego zadania inżynierskiego. Próba ta wymaga wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamia szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie, ale postawa studenta w czasie seminarium dyplomowego może być oceniana i korygowana
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PIASECKI J., Jak redagować prace dyplomowe i referaty techniczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1973
  2. PIOTEREK P., ZIELENIECKA, Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Praca dyplomowa: struktura i obrona2
T-S-2Przegląd zaawansowanych technik komputerowych2
T-S-3Zapoznanie się z praktycznymi problemami działalności firm budowlanych8
T-S-4Analiza tematyki realizowanych prac6
T-S-5Prezentacja prac przez dyplomantów8
T-S-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac4
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminarium30
A-S-2Rozpoznanie literaturowe zadanego tematu30
A-S-3Przygotowanie i prezentacja zadanego tematu60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/10/8_W01Posiada wiedzę związaną z zagadnieniami wybranej specjalności uwzględniającą typowe technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko oraz wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania zródeł informacji i opisania materiałów zródłowych służącą umiejętności perspektywicznego myślenia o rozwiązaniach technicznych, o których wie jak chciałby je przedstawić przygotowując i prezentując materiał dotyczący opracowywanego tematu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W21Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Nabycie umiejętności w przygotowaniu prezentacji ogónych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Opanowanie umiejętnosci przygotowania koncepcji projektowych i wyników z prowadzonych badań technicznych.
C-5Nabycie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
C-6Wyrobienie w studentach zrozumienia głównego celu studiów, jakim jest przygotowanie do wydajnej pracy zawodowej
Treści programoweT-S-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-S-2Przegląd zaawansowanych technik komputerowych
T-S-3Zapoznanie się z praktycznymi problemami działalności firm budowlanych
T-S-4Analiza tematyki realizowanych prac
T-S-5Prezentacja prac przez dyplomantów
T-S-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/10/8_U01Student potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne żródła w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Nabycie umiejętności w przygotowaniu prezentacji ogónych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Opanowanie umiejętnosci przygotowania koncepcji projektowych i wyników z prowadzonych badań technicznych.
C-5Nabycie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
C-6Wyrobienie w studentach zrozumienia głównego celu studiów, jakim jest przygotowanie do wydajnej pracy zawodowej
Treści programoweT-S-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-S-2Przegląd zaawansowanych technik komputerowych
T-S-3Zapoznanie się z praktycznymi problemami działalności firm budowlanych
T-S-4Analiza tematyki realizowanych prac
T-S-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_A/10/8_K01Praca dyplomowa jest pierwszą próbą poddania się całościowej ocenie po rozwiązaniu postawionego zadania inżynierskiego. Próba ta wymaga wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamia szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Nabycie umiejętności w przygotowaniu prezentacji ogónych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Opanowanie umiejętnosci przygotowania koncepcji projektowych i wyników z prowadzonych badań technicznych.
C-5Nabycie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
C-6Wyrobienie w studentach zrozumienia głównego celu studiów, jakim jest przygotowanie do wydajnej pracy zawodowej
Treści programoweT-S-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-S-2Przegląd zaawansowanych technik komputerowych
T-S-3Zapoznanie się z praktycznymi problemami działalności firm budowlanych
T-S-4Analiza tematyki realizowanych prac
T-S-5Prezentacja prac przez dyplomantów
T-S-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie, ale postawa studenta w czasie seminarium dyplomowego może być oceniana i korygowana
3,5
4,0
4,5
5,0