Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy wodociągów i kanalizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wodociągów i kanalizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,30,44zaliczenie
wykładyW4 15 0,70,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Ukończony kurs Matematyki
W-2W-2 Gemetria wykreślna i rysunek techniczny
W-3W-3 Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD1
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)7
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej5
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.2
15
wykłady
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych1
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę2
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.2
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.1
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.1
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.1
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.1
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.1
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.1
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.1
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium2
A-W-4Udział w kolokwium1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_W12
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
B_1A_W12T1A_W02C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_C/31_W13
Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_U08
Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_C/31_U21
Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
B_1A_U21T1A_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_C/31_U22
Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/31_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_C/31_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_W12
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/31_W13
Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności (niezbędną do projektowania na podstawie tej wiedzy podstawowych układów sieci wod-kan)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_U08
Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/31_U21
Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
2,0
3,0Student jest w stanie jedynie w dostateczny sposób wykonać podstawowe kompletne i stosunkowo proste projekty sieci oraz urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w rzeczywistym terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/31_U22
Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
2,0
3,0Student jedynie w dostateczny sposób rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/31_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym jednak dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/31_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
2,0
3,0Sudent jedynie w dostateczny sposób potrafi współpracować i odpowiadać za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja tom 1, Arkady, Warszawa, 1983, Wydanie 2
  2. Gabryszewski T., Wodociągi, Arkady, Warszawa, 1983, Wydanie 1
  3. Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Wydawnictwo Instalator Polski, Warszawa, 2002, Wydanie 1
  4. Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 1, Wodociągi, Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
  5. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 2, Kanalizacja, materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
  6. Furtak L., Rabiej S., Wild J., Warunki Techniczne Wykonania i odbioru rurociagów z tworzyw sztucznych, ABBY, Warszawa, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD1
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)7
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej5
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych1
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę2
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.2
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.1
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.1
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.1
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.1
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.1
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.1
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.1
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.1
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium2
A-W-4Udział w kolokwium1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_W12Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności (niezbędną do projektowania na podstawie tej wiedzy podstawowych układów sieci wod-kan)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U08Projektuje proste układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów (jako projektowanie komputerowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U21Wykonuje podstawowe i kompletne projekty sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie jedynie w dostateczny sposób wykonać podstawowe kompletne i stosunkowo proste projekty sieci oraz urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w rzeczywistym terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_U22Rozumie potrzebę dalszego dokształcania w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę
T-W-3Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział.
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-5Doprowadzenie wody: grawitacyjne, cisnieniowe.
T-W-6Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-7Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. Linie cisnień.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-9Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-10Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-11Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniiki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w dostateczny sposób rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu sieci wod-kan
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_K01Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe życie oraz w takim samym jednak dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/31_K04Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej.
C-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-1Elementy i schematy układów wodociagowych
T-W-4Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej.
T-W-8Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-12BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej.
T-P-1Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD
T-P-2Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD)
T-P-3Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-4Wykonanie opisu technicznego do projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent jedynie w dostateczny sposób potrafi współpracować i odpowiadać za zagadnienia związane z projektowaniem sieci i urządzeń wod-kan
3,5
4,0
4,5
5,0