Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Bilans energetyczny budynku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bilans energetyczny budynku | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów Materiały budowlane |
W-2 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów Fizyka budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii. |
C-2 | Student potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym. |
C-3 | Student rozumie wpływ energochłonności budynków na stan środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie wspomagania komputerowego w obliczeniach charakterystyki eneregtycznej budynku - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych, modelowanie mostków termicznych | 9 |
T-L-2 | Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku | 4 |
T-L-3 | Zaliczenie klauzulowe | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia charakterystyki eneregtycznej budynku mieszkalnego bez systemu chłodzenia metoda bilansów miesięcznych | 8 |
T-P-2 | Zapotrzebowanie energii na cele chłodzenia - zarys zagadnienia | 2 |
T-P-3 | Obliczenia wybranych usprawnień termomodernizacyjnych | 3 |
T-P-4 | Zaliczenie klauzulowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sytuacja eneregtyczna w UE, polityka eneregtyczna Polski, celowość i racjonalizacja użytkowania energii. Europejskie ramy prawne racjonalizacji zużycia energii w sektorze budowlanym. | 1 |
T-W-2 | Zróźnicowana charakterystyka potrzeb energetycznych w zależności od skali, struktury i przeznaczenia budynku. Standard energetyczny budynków nowych. Krajowe podstawy prawne oceny eneregtycznej budynków | 1 |
T-W-3 | Cele użytkowania energii w budynkach. Zapotrzebowanie na energię w budynkach - metoda miesięczna, podstawy metody godzinowej. Znaczenie mostków termicznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku | 3 |
T-W-4 | Projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku - zakres i sposób sporządzania. | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja zapotrzebowania na energię użytkową na cele ogrzewania i wentylacji na etapie projektowania budynku | 1 |
T-W-6 | Struktura wiekowa istniejących zasobów budowlanych. Potencjał termomodernizacyjny. Termomodernizacja - podstawy prawne. Termomodernizacja - definicja, tradycyjne usprawnienia. Modernizacja budynków istniejących w świetle zrównoważonego rozwoju i spodziewanego efektu ekologicznego. Ograniczenia w mozliwości realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (techniczne, prawne) | 2 |
T-W-7 | Nowoczesne kierunki realizacji usprawnień termomodernizacyjnych (wykorzystanie OZE, kogeneracja, pasywne systemy słoneczne). Ocena stanu technicznego i zużycia energii w budynku. Termomodernizacja - przykłady realizacji | 1 |
T-W-8 | Audyt energetyczny - cel wykonania, zakres i forma | 1 |
T-W-9 | Składowe opłat za energię. Procedura optymalizacji usprawnień termomodernizacyjnych. Scenariusze termomodernizacji i ich ocena | 1 |
T-W-10 | Termomodernizacja a wymagany strumień powietrza wentylacyjnego. Błędy w termomodernizacji | 1 |
T-W-11 | Znaczenie lokalnych warunków klimatycznych w bilansie potrzeb cieplnych budynku | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie rozwiązań indywidualnych projektów | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia klauzulowego | 3 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Opracowanie rozwiązania indywidualnego projektu | 11 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Przygotowanie zaliczenia klauzulowego | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe (przepisy technioczno-budowlane, literatura techniczna, normy przedmiotowe) | 10 |
A-W-3 | Analiza dostępnych danych meteorologicznych do obliczeń bilansów energii na cele ogrzewania i wentylacji budynków nowych (certyfikacja eneregtyczna) oraz budynków istniejących (termomodernizacja) | 4 |
A-W-4 | Analizy własne - ocena stanu technicznego i zapotrzebowania energii w zasobach budowlanych miejsca zamieszkania | 10 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-6 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-7 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca: wykład informacyjny |
M-2 | aktywizujące: metoda przypadków, gry dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przegląd projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu, zaliczenie pisemne projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/45_W01 Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii. | B_1A_W07, B_1A_W13, B_1A_W20 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/45_U01 Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym. | B_1A_U08, B_1A_U19, B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/45_K01 Rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego. | B_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/45_W01 Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii. | 2,0 | Student nie ma wiedzy nt. metodologii określania charakteyrstyki energetycznej budynków, nie potrafi prawidłowo zidentyfikować składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, nie ma podstawowej wiedzy nt termomodernizacji budynków istniejących, nie zna typowych rozwiązań termomodernizacyjnych w i nie potrafi ocenić ich wpływu na redukcję zużycia energii w budynku termomodernizowanym. |
3,0 | Student ma wiedzę obejmującą metodologię określania charakteyrstyki energetycznej budynków, identyfikacji składowych zużycia energii w budynku wynikających z użytkowania, termomodernizację budynków istniejących, zna typowe rozwiązania termomodernizacyjne w i potrafi ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/45_U01 Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym. | 2,0 | Student nie umie wskazać optymalnych usprawnień termomodernizacyjnych i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, nie potrafi obliczyć składowych zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym. |
3,0 | Student umie wskazać dla danego obiektu optymalne usprawnienia termomodernizacyjne i ocenić ich wpływ na redukcję zużycia energii, potrafi obliczyć składowe zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną w budynku nowym, istniejącym oraz termomodernizowanym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/45_K01 Rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego. |
3,0 | Student rozumie aspekty wpływu energochłonności budynku na stan środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurt K., Gawin D., Certyfikacja eneregtyczna budynków mieszklanych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2, Wrocław, 2009
- Gawin D. Sabiniak H. (red.), Świadectwa charakterystyki eneregtycznej. Praktyczny poradnik, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2009
- Dyrektywa EPBD, 2002
- Dyrektywa EPBD (nowelizacja), 2010
- Ustawa Prawo budowlane wraz z aktami wykonawczymi, 1994, aktualny stan prawny