Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Urządzenia cieplne w BE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia cieplne w BE | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie następujących przedmiotów: Matematyka, Fizyka, Istalacje budowlane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i rozumienie praw fizycznych rządzących czynnikami termodynamicznymi, ich przemianami oraz przepływem ciepła. |
C-2 | Umiejętność sporządzania bilansów energii, obliczania parametrów stanu gazów doskonałych, półdoskonałych, pary wodnej. |
C-3 | Umiejętność przeprowadzania obliczę wymienników ciepła |
C-4 | Uzyskanie wiedzy o procesach spalania, własnościach paliw stałych, ciekłych i gazowych |
C-5 | Znajomość budowy i zasady działania kotłów, wymienników ciepła, zasobników ciepła i pomp ciepła. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wielkości fizyczne i jednostki miar stosowane w termodynamice | 1 |
T-A-2 | Pierwsza zasada termodynamiki | 2 |
T-A-3 | Ciepło pochłonięte przez układ | 1 |
T-A-4 | Praca bezwzględna, użyteczna, techniczna | 1 |
T-A-5 | Termiczne równanie stanu dla gazów | 1 |
T-A-6 | Przemiany gazów doskonałych | 2 |
T-A-7 | Druga zasada termodynamiki | 1 |
T-A-8 | Para wodna jako czynnik termodynamiczny | 1 |
T-A-9 | Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła | 1 |
T-A-10 | Wymienniki ciepła | 1 |
T-A-11 | Spalanie paliw | 1 |
T-A-12 | Kolokwium | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe - układ termodymnamiczny, parametr termodynamiczny, otoczenie, wielkości fizyczne wykorzystywane w technice grzewczej | 2 |
T-W-2 | Bilans energii. Pierwsza zasada termodynamiki | 2 |
T-W-3 | Gaz jako czynnik termodynamiczny | 2 |
T-W-4 | Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych | 3 |
T-W-5 | Obiegi termodynamiczne. Druga zasada termodynamiki | 3 |
T-W-6 | Para wodna jako czynnik termodynamiczny | 2 |
T-W-7 | Powietrze wilgotne | 2 |
T-W-8 | Wymiana ciepła. Wymienniki ciepła | 3 |
T-W-9 | Paliwa stosowane w technice grzewczej. Spalanie paliw | 4 |
T-W-10 | Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne | 3 |
T-W-11 | Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody | 2 |
T-W-12 | Pompy ciepła | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie teoteryczne do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 13 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-A-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygoowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Samodzielna lektura | 12 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/42_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu termodynamiki technicznej niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa | B_1A_W01 | T1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_BE/42_W12 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych | B_1A_W12 | T1A_W02 | — | C-4, C-5 | T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_BE/42_W13 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa energooszczędnego | B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-2 | T-W-8, T-W-12, T-A-9 | M-1 | S-1 |
B_1A_BE/42_W23 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | B_1A_W23 | T1A_W05 | — | — | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/42_U08 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu termodynamiki | B_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-2 | S-2 |
B_1A_BE/42_U22 Student ma umiejętność samokształcenia się | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | — | — | — | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/42_K01 Rozumie potrzebę uczenia się | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | — | — | — | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/42_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu termodynamiki technicznej niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu termodynamiki technicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/42_W12 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zaktresu instalacji budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/42_W13 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budownictwa energooszczędnego | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa energooszczędnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/42_W23 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/42_U08 Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu termodynamiki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu termodynamiki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/42_U22 Student ma umiejętność samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student widzi potrzebę samokształcenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/42_K01 Rozumie potrzebę uczenia się | 2,0 | |
3,0 | Student widzi potrzebę dokształcania się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1998
- Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 1991
- Madejski J., Termodynamika techniczna, Rzeszów, 2000
- Grześkowiak W., Zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1981
- Ochęduszko S., Zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1970
Literatura dodatkowa
- Nowak W, Teoria rekuperatorów, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1993
- Szczechowiak E., Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło, Envirotech, Poznań, 1994
- Gąsiorowski J., Zbiór zadań z teorii maszyn cieplnych, WNT, Warszawa, 1972
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979