Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologiczność konstrukcji stalowych - CAD
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 30 1,50,44zaliczenie
projektyP8 15 2,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Podstawy CAD
W-2Ukończony kurs: Konstrukcje metalowe -2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.2
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.2
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.2
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D2
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie4
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.4
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.4
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.2
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.2
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania6
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach15
A-P-3Samadzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Przygotowanie dokumentacji rysunkowej3
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu15
A-P-6Zaliczenie projektu2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowywanie materiału - studia literaturowe15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy z zakresu wykonywania dokumentacji warsztatowej konstrukcji stalowych Przedstawienie prezentacji dokumentacji hali stalowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/43_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
B_1A_W02, B_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/43_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
B_1A_U11, B_1A_U19T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15InzA_U07C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/43_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/43_W01
Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/43_U01
Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/43_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bocad Polska, Instrukcja obsługi systemu Bocad- 3D, wlasne, Ostrów Wlkp, 2011
  2. J. Augustyn , E. Sledziewski, Technologicznosc konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1987
  3. Jakubiec M., Lesinski K., Czajkowski H, Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1987
  4. Ziółko J., Orlik G., Montaz konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Szymanski A, Kontrola i zapewnienie jakosci w spawalnictwie, wyd. Politechniki Slaskiej, Gliwice, 1987
  2. Poradnik, Poradnik inzyniera. Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.1
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.2
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.2
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.1
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.2
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.2
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.2
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.2
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D2
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie4
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.4
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.4
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.2
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.2
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania6
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach15
A-P-3Samadzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-4Przygotowanie dokumentacji rysunkowej3
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu15
A-P-6Zaliczenie projektu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowywanie materiału - studia literaturowe15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/43_W01Definuje geometrię przestrzenną hali stalowej. Rozpoznaje elementy wysyłkowe. Odtwarza dokumentację warsztatową sporządzanego obiektu. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji stalowych (BOCAD).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/43_U01Zna sposoby wykonywania dokumentacji warsztatowej hali stalowej. Potrafi sporządzić podstawową dokumentację warsztatową hali stalowej. Zna w stopniu podstawowym obsdluge programu Bocad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/43_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek i wrażliwość do przygotowanego przez siebie projektu konstrukcji stalowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Potrafi wykonać dokumentację warsztatową hali o konstrukcji stalowej
C-2Potrafi sporządzić listy materiałowe zestawieniowe
Treści programoweT-P-1Omówienie tematów ćwiczeń. Wstęp do Bocada. Stworzenie rastra modelu.
T-P-2Wstawianie elementów układu nośnego. Wykonanie połączeń za pomocą istniejących makr.
T-P-3Wykonanie spawanej stopy słupa. Obróbka i łączenie profili.
T-P-4Stworzenie modelu przestrzennego hali.
T-P-5Wstawienie płatwi oraz wykonanie połączeń.
T-P-6Wstawienie rygli ściennych oraz wykonanie połączeń.
T-P-7Obróbki blacharskie. Stężenia ścienne.
T-P-8Rysunki zestawieniowe.Tabelka interaktywna.
T-P-9Zaliczenie projektu. Prezentacja wykonanego projektu hali oraz przedstawienie przestrzenne.
T-W-1Wprowadzenie do programu Bocad- 3D
T-W-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-W-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-W-5Obróbka blach, zmiana konturu.
T-W-6Metody przesuwania, kopiowania elementów.
T-W-7Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-W-8Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-W-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy semetralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polęgające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, ze student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0