Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne źródła energii | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Instalacje budowlane |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Fizyka |
W-4 | Chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi energetyki odnawialnej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami zasobów energii odnawialnych i potencjałem technicznym do ich wykorzystania w warunkach krajowych |
C-3 | Przekazanie wiedzy z zakresu uwarunkowań technicznych wykorzystania odnawialnych zasobów energii. |
C-4 | Uświadomienie możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach. Szczegółowe omówienie źródeł umożliwiających wykorzystanie energii słonecznej i biomasy oraz pomp ciepła. |
C-5 | Wyrobienie umiejętności poszukiwania i korzystania ze źródeł literaturowych z zakresu OZE |
C-6 | Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena podstawowych parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, trwałość. | 5 |
T-A-2 | Kolektory słoneczne:- obliczenia energetyczne- obliczanie instalacji kolektorów słonecznych | 3 |
T-A-3 | Systemy fotowoltaiczne.- szacunkowe obliczenia dla ogniw i modułów fotowoltaicznych oraz instalacji PV. | 2 |
T-A-4 | Pompy ciepła- obliczanie: powierzchni i długości kolektora gruntowego/sondy gruntowej przy zadanej mocy dolnego źródła pompy ciepła i strumienia ciepła przenoszonego z gruntu do kolektora.- obliczanie wydajności pompy ciepła - COP - dobór pompy ciepła do celów grzewczych | 3 |
T-A-5 | Gruntowe wynienniki ciepła- dobór dla zadanego obiektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. | 1 |
T-W-3 | Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych. | 3 |
T-W-4 | Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków. | 3 |
T-W-6 | Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie. | 2 |
T-W-7 | Pompy ciepła. Zasada działania. Dolne i górne żródła ciepła pomp ciepła. Efektywność energetyczna pomp ciepła. Uwarunkowania praktyczne zastosowania pomp ciepła jako źródła ciepła do centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Inne możliwości wykorzystania pomp ciepła- przykłady. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielna realizacja indywidualnego tematu ćwiczeń | 40 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | film |
M-5 | z użyciem komputera |
M-6 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/43_W01 Zna rodzaje odnawialnych zasobów energii i możliwości techniczne ich wykorzystania do celów energetycznych | B_1A_W13, B_1A_W20 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-5, M-1, M-4 | S-1 |
B_1A_BE/43_W02 Zna odnawialne źródła energii i możliwości techniczne ich stosowania w warunkach krajowych | B_1A_W12, B_1A_W13, B_1A_W20, B_1A_W23 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-4, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-5, M-3, M-1, M-4 | S-1 |
B_1A_BE/43_W03 Zna najważniejsze uwarunkowania prawne UE oraz krajowe dotyczące odnawialnych źródeł energii | B_1A_W24 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-3 | T-W-1 | M-1, M-5 | S-1 |
B_1A_BE/43_W04 Zna budowę, zasadę działania i parametry eksploatacyjne typowych odnawialnych żródeł energii | B_1A_W12, B_1A_W13, B_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-6 | T-W-6, T-A-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-5, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/43_U01 Umie znaleźć potrzebne informacje dotyczące parametrów technicznych oraz kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych odnawialnych źródeł energii, potrzebne w doborze i eksploatacji tych urządzeń. | B_1A_U08, B_1A_U17, B_1A_U21 | T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-6, C-5 | T-A-1 | M-6, M-5 | S-2 |
B_1A_BE/43_U02 Potrafi zaproponować koncepcję wyposażenia technicznego budynku z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii | B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U21 | T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-6 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-5, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BE/43_K01 Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | B_1A_K01, B_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-4 | T-W-1 | M-1, M-5 | S-1 |
B_1A_BE/43_K02 Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej | B_1A_K02, B_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/43_W01 Zna rodzaje odnawialnych zasobów energii i możliwości techniczne ich wykorzystania do celów energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych zasobów energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich wykorzystania do celów energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/43_W02 Zna odnawialne źródła energii i możliwości techniczne ich stosowania w warunkach krajowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma rozeznanie co do rodzajów odnawialnych źródeł energii i podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych stosowania tych urzadzeń w warunkach krajowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/43_W03 Zna najważniejsze uwarunkowania prawne UE oraz krajowe dotyczące odnawialnych źródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student ma pobieżną orientację co do uregulowań prawnych stosowania OŹE w warunkach krajowych i UE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/43_W04 Zna budowę, zasadę działania i parametry eksploatacyjne typowych odnawialnych żródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym jest w stanie określić budowę i parametry eksploatacyjne typowych OŹE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/43_U01 Umie znaleźć potrzebne informacje dotyczące parametrów technicznych oraz kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych odnawialnych źródeł energii, potrzebne w doborze i eksploatacji tych urządzeń. | 2,0 | |
3,0 | student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi uzyskać potrzebne dane techniczne dotyczące odnawialnych źródeł energii drogą poszukiwań w likteraturze oraz zasobach internetu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/43_U02 Potrafi zaproponować koncepcję wyposażenia technicznego budynku z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BE/43_K01 Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym ma świadomość możliwości wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BE/43_K02 Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych z zakresu OZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WTN, Warszawa, 2008, wydanie 4
- Nowak W., Stachel A.:, Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Figiel E., Odnawialne źródła energii, Opracowanie własne. Prezentacja w formie elektronicznej
Literatura dodatkowa
- Rubik M., Pompy ciepła. Poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa, 2006