Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie |
W-2 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-3 | Wymagana wiedza z fizyki |
W-4 | Ukończony kurs: hydraulika i hydrologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności |
C-2 | Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne |
C-3 | Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - omówienie zakresu operatu | 1 |
T-P-2 | Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - praca własna studentów | 2 |
T-P-3 | Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu | 2 |
T-P-4 | Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów | 5 |
T-P-5 | Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu | 2 |
T-P-6 | Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów | 6 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów | 1 |
T-W-2 | Charakterystyki opadów ciekłych i stałych | 1 |
T-W-3 | Parowanie i transpiracja | 1 |
T-W-4 | Rodzaje retencji, wyznaczanie retencji podziemnej | 1 |
T-W-5 | Metody wyznaczania współczynniika odpływu | 1 |
T-W-6 | Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów | 2 |
T-W-7 | Metody określania przepływów charakterystycznych | 1 |
T-W-8 | Test sprawdzający wiedzę | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych | 18 |
A-P-2 | Opracowywanie operatu | 47 |
A-P-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 24 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych |
S-2 | Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | B_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii | B_2A_U05, B_2A_U18 | T2A_U05, T2A_U18 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
B_2A_null_U02 Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | B_2A_U09 | T2A_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
B_2A_null_U03 Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | B_2A_U08 | T2A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | B_2A_K01, B_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym | |
B_2A_null_U02 Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu | |
B_2A_null_U03 Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
- Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993