Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w budownictwie wodnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe w budownictwie wodnym
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomosci z przedmiotów: hydraulika i hydrologia (sem.2) oraz z sem. 6-tego: hydraulika/mech. cieczy i gazów
W-2Znajomosc zagadnien z PDW-4 budowle wodne/hydraulika stosowana
W-3Opanowanie materiału z PDW-5 Regulacja stosunków wodnych/modelowanie przepływu w sieciach rzecznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zagadnien z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
C-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
C-3Metody modelowania filtracji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych2
T-L-2Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych3
T-L-3Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów.2
T-L-4Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej)4
T-L-5Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka"5
T-L-6Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody3
T-L-7Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka4
T-L-8Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES4
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Studia literaturowe32
A-L-3Udział w konsultacjach3
A-L-4Opracowanie sprawozdan projektów30
A-L-5Obrona sprawozdan i zaliczenie laboratorium3
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z19_W01
posiada orientacje z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
B_2A_W09, B_2A_W13T2A_W05, T2A_W07C-1T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-1
B_2A_z19_W02
Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych i w osrodkach porowatych
B_2A_W09, B_2A_W13T2A_W05, T2A_W07C-2T-L-5, T-L-4, T-L-3M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3
B_2A_z19_W03
Orientuje sie w komputerowych sposobach obliczania zagadnien ruchu wody w korytach otwartych, przez budowle hydrotechniczne i w metodach obliczania filtracji
B_2A_W09, B_2A_W13T2A_W05, T2A_W07C-2, C-3T-L-8, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z19_U01
Potrafi zastosowac proste metod obliczeniowych w hydraulice.
B_2A_U05T2A_U05C-1T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
B_2A_z19_U02
Zna wybrane techniki i programy modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych
B_2A_U05, B_2A_U09T2A_U05, T2A_U08C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
B_2A_z19_U03
Posiada orientacje w metodach modelowania filtracji i umie wykorzystac dostepne programy MES w tym zakresie
B_2A_U10, B_2A_U09, B_2A_U19T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19C-2, C-3T-L-7, T-L-8, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_z19_K01
Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych zagadnien komputerowego modelowania problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych
B_2A_K06T2A_K01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
B_2A_z19_K02
Jest zorientowany w metodach modelowania zagadnień hydrauliki i umie wykorzystać dostępne programy w tym zakresie
B_2A_K03, B_2A_K05, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06C-3, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z19_W01
posiada orientacje z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_z19_W02
Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych i w osrodkach porowatych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_z19_W03
Orientuje sie w komputerowych sposobach obliczania zagadnien ruchu wody w korytach otwartych, przez budowle hydrotechniczne i w metodach obliczania filtracji
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z19_U01
Potrafi zastosowac proste metod obliczeniowych w hydraulice.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_z19_U02
Zna wybrane techniki i programy modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_z19_U03
Posiada orientacje w metodach modelowania filtracji i umie wykorzystac dostepne programy MES w tym zakresie
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_z19_K01
Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych zagadnien komputerowego modelowania problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_z19_K02
Jest zorientowany w metodach modelowania zagadnień hydrauliki i umie wykorzystać dostępne programy w tym zakresie
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  2. Szymkiewicz R., Metody numeryczne w inzynierii wodnej - Skrypt, Politechnika Gdanska, Gdansk, 2003
  3. Burzynski, Granatowicz, Piwecki, Szymkiewicz, Metody numeryczne w hydraulice, Politechnika Gdanska, Gdańsk, 1981
  4. Mitosek M., Mechanika płynów w inzynierii i ochronie srodowiska, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rossman L, EPANET 2 Users Manual (pdf), US EPA NRMRL, USA EPA, 2000
  2. Steffler P., Blackburn J., 2-D Depth Averaged Model of River Hydrodynamics and Fish Habitat, Univ. of Alberta, Canada, Alberta, 2002
  3. Brunner G.W, HC-RAS User’s Manual, ver. 4.1, US Army Corps of Engineers, Institute for Water Resources, USA, 2010
  4. Ewertowski R., Dokumentacje lub opisy wykorzystywanych programów/ pakietów obliczeniowych RiNFlow, EPANet, River2D, 2011, Dostepne w formie pdf i ppt w Lab. Komputerowym KBW

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych2
T-L-2Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych3
T-L-3Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów.2
T-L-4Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej)4
T-L-5Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka"5
T-L-6Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody3
T-L-7Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka4
T-L-8Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES4
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Studia literaturowe32
A-L-3Udział w konsultacjach3
A-L-4Opracowanie sprawozdan projektów30
A-L-5Obrona sprawozdan i zaliczenie laboratorium3
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_W01posiada orientacje z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnien z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-L-1Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych
T-L-2Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych
Metody nauczaniaM-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_W02Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych i w osrodkach porowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
Treści programoweT-L-5Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka"
T-L-4Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej)
T-L-3Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów.
Metody nauczaniaM-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_W03Orientuje sie w komputerowych sposobach obliczania zagadnien ruchu wody w korytach otwartych, przez budowle hydrotechniczne i w metodach obliczania filtracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
C-3Metody modelowania filtracji.
Treści programoweT-L-8Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES
T-L-6Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody
T-L-7Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_U01Potrafi zastosowac proste metod obliczeniowych w hydraulice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnien z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-L-1Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych
T-L-2Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_U02Zna wybrane techniki i programy modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
Treści programoweT-L-4Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej)
T-L-3Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów.
T-L-5Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka"
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_U03Posiada orientacje w metodach modelowania filtracji i umie wykorzystac dostepne programy MES w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
C-3Metody modelowania filtracji.
Treści programoweT-L-7Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka
T-L-8Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES
T-L-6Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_K01Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych zagadnien komputerowego modelowania problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnien z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice.
Treści programoweT-L-3Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów.
T-L-4Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej)
T-L-2Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych
T-L-1Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_z19_K02Jest zorientowany w metodach modelowania zagadnień hydrauliki i umie wykorzystać dostępne programy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Metody modelowania filtracji.
C-2Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych.
Treści programoweT-L-5Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka"
T-L-6Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody
T-L-7Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka
T-L-8Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES
Metody nauczaniaM-1Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW
M-2Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0