Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotu "Nawierzchnie" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy. |
C-2 | Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. |
C-3 | Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-P-2 | Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie. | 1 |
T-P-3 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi. | 6 |
T-P-4 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP. | 2 |
T-P-5 | Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP). | 3 |
T-P-6 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA). | 4 |
T-P-7 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS. | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża. | 1 |
T-W-2 | Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość. | 1 |
T-W-3 | Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu. | 2 |
T-W-4 | Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji. | 1 |
T-W-5 | Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). | 1 |
T-W-6 | Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni. | 1 |
T-W-7 | Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych. | 1 |
T-W-8 | Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 18 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych. | 16 |
A-P-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji. | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 15 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu. | 2 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-W-3 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu konstrukcji nawierzchni drogowych. | 17 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu. | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5_W01 Ma wiedzę na temat projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych podatnych, półsztywnych i sztywnych | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-7, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
B_2A_a5_W02 Ma wiedzę na temat metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. | B_2A_W06, B_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji. | B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21 | T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
B_2A_a5_U02 Potrafi zwymiarować nową konstrukcję podatną i sztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni. | B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21 | T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_a5_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | B_2A_K01, B_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K04 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_2A_a5_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu. | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5_W01 Ma wiedzę na temat projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych podatnych, półsztywnych i sztywnych | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych. |
3,0 | Student zna wyłącznie metodykę projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych w oparciu o katalogi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_a5_W02 Ma wiedzę na temat metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. |
3,0 | Student zna wyłącznie metodykę projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o katalog. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na nawierzchnię. |
3,0 | Student w oparciu o katalogi potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, ma trudności w określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_a5_U02 Potrafi zwymiarować nową konstrukcję podatną i sztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni. | 2,0 | Student nie potrafi zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod. |
3,0 | Student potrafi zwymiarować konstrukcję podatną i sztywną wyłącznie w oparciu o katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_a5_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. |
3,0 | Student ma świadomość w zakresie podstawowym wpływu kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_a5_K02 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu. |
3,0 | Student rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków, 2004
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2003, 6
- Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 1997
- Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
- Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001