Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Technologia betonów specjalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonów specjalnych
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 1,00,62egzamin
laboratoriaL2 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs chemii budowlanej
W-2Ukonczony kurs materiałów budowlanych
W-3Ukończony kurs technologii betonu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) i domieszek chemicznych (superplastyfikatorów) na właściwości zapraw2
T-L-2Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami1
T-L-3Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych1
T-L-4Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych2
T-L-5Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi2
T-L-6Kolokwium sprawdzające1
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie2
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych2
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne2
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania1
T-W-6Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie1
T-W-7Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie1
T-W-8Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie2
T-W-9Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie2
T-W-10Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru1
T-W-11Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie wstepne do wykonywania ćwiczen, zapoznanie z odpowiednimi normami15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego i udział w kolokwium18
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury7
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu3
A-W-5Udział w egzaminie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach
B_2A_W06T2A_W03, T2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2
B_2A_??_W02
Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
B_2A_W09T2A_W07C-4T-L-2, T-L-3M-1, M-4S-1, S-2, S-3
B_2A_??_W03
Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami
B_2A_W09T2A_W07C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi
B_2A_U10T2A_U09C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
B_2A_??_U02
Potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
B_2A_U12, B_2A_U22T2A_U11, T2A_U19C-1, C-4T-W-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
B_2A_??_U03
Potrafi dobrać potrzebne badania w przypadku róźnych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości oraz ocenić uzyskane wyniki
B_2A_U18T2A_U18C-3T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów
B_2A_K06T2A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2, S-3
B_2A_??_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko
B_2A_K06T2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2
B_2A_??_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje
B_2A_K02T2A_K03C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W02
Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
2,0
3,0Zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W03
Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami
2,0
3,0Zna metody badań właściwości reologicznych i mechanicznych betonów, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi
2,0
3,0potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_U02
Potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie składniki do betonów, ale ma problemy z ilościowym ich doborem
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_U03
Potrafi dobrać potrzebne badania w przypadku róźnych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości oraz ocenić uzyskane wyniki
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badania właściwości mieszanek betonowych i stwardniałych betonów, ale ma problemy z analizą uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane i nowe możliwości ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko
2,0
3,0Student rozumie jaki wpływ na środowisko ma produkcja betonu i pozyskiwanie surowców
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w badaniach wyniki, jest aktywny,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Z., Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2002
  2. Neville A., Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012
  3. Technologie betonów specjalnych 3 Giergiczny Z., Małolepszy J., Szwabowski J., Śliwiński J., Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji, Wyd. Instytut Śląski, Katowice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) i domieszek chemicznych (superplastyfikatorów) na właściwości zapraw2
T-L-2Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami1
T-L-3Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych1
T-L-4Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych2
T-L-5Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi2
T-L-6Kolokwium sprawdzające1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.2
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie2
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych2
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne2
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania1
T-W-6Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie1
T-W-7Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie1
T-W-8Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie2
T-W-9Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie2
T-W-10Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru1
T-W-11Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie wstepne do wykonywania ćwiczen, zapoznanie z odpowiednimi normami15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego i udział w kolokwium18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury7
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu3
A-W-5Udział w egzaminie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę o nowoczesnych betonach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania
T-W-6Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie
T-W-7Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie
T-W-8Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie
T-W-9Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie
T-W-10Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru
T-W-11Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Potrafi zaprojektować beton nowej generacji i dobrać odpowiednie składniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
Treści programoweT-L-2Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami
T-L-3Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W03Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stwardnialego betonu z dodatkami i domieszkami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) i domieszek chemicznych (superplastyfikatorów) na właściwości zapraw
T-L-4Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych
T-L-5Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody badań właściwości reologicznych i mechanicznych betonów, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania
T-W-6Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie
T-W-7Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie
T-W-8Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie
T-W-9Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie
T-W-10Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru
T-W-11Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U02Potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-4Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-L-2Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami
T-L-3Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie składniki do betonów, ale ma problemy z ilościowym ich doborem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U03Potrafi dobrać potrzebne badania w przypadku róźnych betonów, przeprowadzić samodzielnie i w zespole badania wymaganych właściwości oraz ocenić uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) i domieszek chemicznych (superplastyfikatorów) na właściwości zapraw
T-L-4Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych
T-L-5Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badania właściwości mieszanek betonowych i stwardniałych betonów, ale ma problemy z analizą uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-W-2Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, projektowanie składu, właściwości, zastosowanie
T-W-3Betony samozagęszczalne, klasyfikacja, projektowanie składu, metody badań właściwości reologicznych mieszanek samozagęszczalnych
T-W-4Lekkie betony wysokowartościowe, charakterystyka, projektowanie, zastosowanie, wstępna obróbka kruszyw lekkich, lekkie betony samozagęszczalne
T-W-5Charakterystyka fibrobetonów, zasady mikrouzbrojenia, rodzaje włókien, technologia wykonania
T-W-6Betony natryskowe, charakterystyka, metody natrysku, zastosowanie
T-W-7Polimerobetony, klasyfikacja, charakterystyka składników, zastosowanie
T-W-8Betony ultrawysokowartościowe (RPC, Ductal, itp.) , charakterystyka, właściwości, zastosowanie
T-W-9Betony architektoniczne, klasyfikacja, wymagania, problemy, wady, zastosowanie
T-W-10Betony odporne na wysokie temperatury, beton w warunkach pożaru
T-W-11Betony podwodne, domieszki do betonów podwodnych, technologia układania betonu pod wodą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane i nowe możliwości ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja betonów specjalnych, betony nowej generacji. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Zastosowanie betonów specjalnych.
T-L-1Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) i domieszek chemicznych (superplastyfikatorów) na właściwości zapraw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie jaki wpływ na środowisko ma produkcja betonu i pozyskiwanie surowców
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K03Ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w pracy zespołowej wyniki i ocenę ich wpływu na podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowoczesnych betonów
C-2Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na właściwości zapraw i betonów
C-3Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu
Treści programoweT-L-2Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami
T-L-3Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych
T-L-4Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych
T-L-5Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównie z betonami zwykłymi
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za uzyskiwane w badaniach wyniki, jest aktywny,
3,5
4,0
4,5
5,0