Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Zrównoważone budownictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważone budownictwo | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowle Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Fizyka budowli |
W-3 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych. |
C-2 | Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wymiana ciepła przez niejednorodną przegrodę zewnętrzną - tworzenie arkuszy kalkulacyjnych do obliczeń współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych, porównanie rozwiązań tradycyjnych z rozwiązaniami opartymi o specjalistyczne wyroby/ materiały budowlane) | 3 |
T-P-2 | Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła) | 2 |
T-P-3 | Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród zewnętrznych w warunkach nieustalonych | 2 |
T-P-4 | Zajęcia klauzulowe | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku | 2 |
T-W-2 | Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków | 2 |
T-W-3 | Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia) | 2 |
T-W-4 | Termoizolacje nowej generacji, Materiały zmienno fazowe | 2 |
T-W-5 | Magazynowanie ciepła, niestacjonarne efekty ogrzewania i przegrzewania | 2 |
T-W-6 | Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, aktywne systemy słoneczne | 2 |
T-W-7 | Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich | 2 |
T-W-8 | Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne | 2 |
T-W-9 | Zagospodarowanie szarej wody, Zielone zamówienia publiczne, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 9 |
A-P-2 | studia literaturowe | 3 |
A-P-3 | uczestnictwo w zajęciach klauzulowych | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie do zajęć - analiza obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych i norm przedmiotowych | 6 |
A-P-5 | Opracowanie indywidualnych zadań w domu | 15 |
A-P-6 | Przygotowanie do zaliczenia działów projektowych | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera |
M-2 | metoda podająca - wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_W01 Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Ocena cieplno-wilgotnościowa rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych. | B_2A_W10, B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań. | B_2A_U11, B_2A_U19 | T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_null_K01 Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Podniesienie świadomości we wprowadzaniu zasada Zrównoważonego Rozwoju w proscesy budowlane | B_2A_K03, B_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_W01 Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Ocena cieplno-wilgotnościowa rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych. | 2,0 | Student nie zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, nie zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, nie potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym. |
3,0 | Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_U01 Potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniajace aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do właśnych oczekiwań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_null_K01 Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Podniesienie świadomości we wprowadzaniu zasada Zrównoważonego Rozwoju w proscesy budowlane | 2,0 | Student nie rozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. W sposób beztroski odnosi się konieczności wprowadzania zasad Zrównoważonego Rozwoju w procesy budowlane. |
3,0 | Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadmy, co do konieczności wprowadzania zasad Zrównoważonego Rozwoju w procesy budowlane | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Kossecka E. (red.), Program komputerowy WUFI i jego zastosowanie w analizach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych, Wydawnicwto Politechniki Łódźkiej, Łódź, 2007
- Grabarczyk S., Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Biuletyny wydawane przez PKN - KT 307 Zrównoważone Budownictwo
- Krajowe i zagraniczne publikacje o tematyce Zrównoważonego Budownictwa