Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy mostownictwa
Specjalność Konstrukcje Budowle Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,70,56zaliczenie
projektyP1 9 1,30,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Konstrukcje betonowe
W-2Konstrukcje stalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki mostownictwa
C-2Podstawy projektowania elementów konstrukcyjnych w mostach
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad sporządzania projektu. Dobór przekroju poprzecznego mostu, materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.1
T-P-2Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków.1
T-P-3Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń.1
T-P-4Podstawy obliczeń statycznych - stosowane metody.1
T-P-5Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Obwiednie sił wewnętrznych.1
T-P-6Wymiarowanie dźwigarów głównych na zginianie.1
T-P-7Zasady wymiarowanie dźwigarów głównych na ścinanie. Sprawdzenie obliczeń statycznych. Zasady wykonania rysunków konstrukcyjnych.1
T-P-8Korekta rysunków konstrukcyjnych.1
T-P-9Podsumowanie zajęć. Omówienie błędów, ocena końcowa.1
9
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych.1
T-W-2Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie.1
T-W-3Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów.1
T-W-4Mosty betonowe: zasady kształtowania przekroju poprzecznego.1
T-W-5Mosty stalowe: typy i zakres stosowania. Pomosty mostów stalowych.1
T-W-6Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-7Podstawy obliczeń statycznych mostów płytowych i belkowych.1
T-W-8Posumowanie wiedzy.1
T-W-9Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna praca nad projektem30
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Praca własna21
A-W-3Przygotowanie do podsumowania wiedzy16
A-W-4Udział w konsultacjach4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna podstawowe materiały stosowane do budowy mostów. Ma wiedzę o podstawowych elementach konstrukcyjnych i wyposażenia mostów.
B_2A_W01T2A_W01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-P-2, T-P-3M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Porafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych.
B_2A_U01T2A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
B_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-3, T-P-5, T-P-8M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna podstawowe materiały stosowane do budowy mostów. Ma wiedzę o podstawowych elementach konstrukcyjnych i wyposażenia mostów.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Porafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych.
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%

Literatura podstawowa

  1. Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2003
  2. Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
  3. Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Szczygieł J., Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego, WKŁ, Warszawa, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad sporządzania projektu. Dobór przekroju poprzecznego mostu, materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu.1
T-P-2Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków.1
T-P-3Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń.1
T-P-4Podstawy obliczeń statycznych - stosowane metody.1
T-P-5Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Obwiednie sił wewnętrznych.1
T-P-6Wymiarowanie dźwigarów głównych na zginianie.1
T-P-7Zasady wymiarowanie dźwigarów głównych na ścinanie. Sprawdzenie obliczeń statycznych. Zasady wykonania rysunków konstrukcyjnych.1
T-P-8Korekta rysunków konstrukcyjnych.1
T-P-9Podsumowanie zajęć. Omówienie błędów, ocena końcowa.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych.1
T-W-2Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie.1
T-W-3Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów.1
T-W-4Mosty betonowe: zasady kształtowania przekroju poprzecznego.1
T-W-5Mosty stalowe: typy i zakres stosowania. Pomosty mostów stalowych.1
T-W-6Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome.1
T-W-7Podstawy obliczeń statycznych mostów płytowych i belkowych.1
T-W-8Posumowanie wiedzy.1
T-W-9Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Samodzielna praca nad projektem30
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Praca własna21
A-W-3Przygotowanie do podsumowania wiedzy16
A-W-4Udział w konsultacjach4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna podstawowe materiały stosowane do budowy mostów. Ma wiedzę o podstawowych elementach konstrukcyjnych i wyposażenia mostów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki mostownictwa
C-3Umiejętność wykonania prostego projektu obiektu mostowego
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych.
T-W-2Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie.
T-W-3Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów.
T-W-9Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Podsumowanie przedmiotu.
T-P-2Rysunek budowlany przęsła. Sprawdzenie rysunków.
T-P-3Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Porafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki mostownictwa
C-2Podstawy projektowania elementów konstrukcyjnych w mostach
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych.
T-W-3Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów.
T-W-4Mosty betonowe: zasady kształtowania przekroju poprzecznego.
T-W-5Mosty stalowe: typy i zakres stosowania. Pomosty mostów stalowych.
T-P-3Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń.
T-P-4Podstawy obliczeń statycznych - stosowane metody.
T-P-5Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Obwiednie sił wewnętrznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki mostownictwa
C-2Podstawy projektowania elementów konstrukcyjnych w mostach
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne o mostach. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych.
T-W-2Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie.
T-W-4Mosty betonowe: zasady kształtowania przekroju poprzecznego.
T-W-5Mosty stalowe: typy i zakres stosowania. Pomosty mostów stalowych.
T-P-3Oddziaływania stałe i zmienne w mostach. Kombinacje oddziaływań. Układy obciążeń.
T-P-5Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Obwiednie sił wewnętrznych.
T-P-8Korekta rysunków konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050-60%
3,560-70%
4,070-80%
4,580-90%
5,0>90%