Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 2,00,62egzamin
laboratoriaL4 18 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Geologia Inzynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1laboratorim90
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egz9
A-W-3Udział w egzaminie4
A-W-4Konsultacje do egz.8
A-W-5Studia literaturowe30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test egzaminacyjny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/22_W07
B_1A_W07 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie B_1A_W09 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W01, B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W04, B_1A_W05, B_1A_W06, B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W09, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W12, B_1A_W13, B_1A_W14, B_1A_W15, B_1A_W16, B_1A_W17, B_1A_W18, B_1A_W19, B_1A_W20, B_1A_W21, B_1A_W22, B_1A_W23, B_1A_W24T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/22_U09
B_1A_U09 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane B_1A_U16 Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U07, B_1A_U08, B_1A_U09, B_1A_U10, B_1A_U11, B_1A_U12, B_1A_U13, B_1A_U14, B_1A_U15, B_1A_U16, B_1A_U17, B_1A_U18, B_1A_U19, B_1A_U20, B_1A_U21, B_1A_U22, B_1A_U23, B_1A_U24T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/22_K04
B_1A_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania B_1A_K06 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K05, B_1A_K06, B_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/22_W07
B_1A_W07 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie B_1A_W09 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
2,0
3,0Zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/22_U09
B_1A_U09 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane B_1A_U16 Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
2,0
3,0Podstawy mechanki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/22_K04
B_1A_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania B_1A_K06 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A. i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, PG, Gdańsk, 1982
  2. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1laboratorim90
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egz9
A-W-3Udział w egzaminie4
A-W-4Konsultacje do egz.8
A-W-5Studia literaturowe30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/22_W07B_1A_W07 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie B_1A_W09 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Wie, jak definiuje się odwzorowania kartograficzne oraz jakie są podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
B_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
B_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
B_1A_W16Zna podstawy fizyki budowli
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
B_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W21Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej
B_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W24Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/22_U09B_1A_U09 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane B_1A_U16 Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U12Potrafi sporządzić prosty kosztorys i harmonogram robót budowlanych
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
B_1A_U24Potrafi rozróżniać dobra niematerialne podlegające ochronie, wybrać rodzaj ochrony dla danego dobra, potrafi korzystać z literatury patentowej i baz patentowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawy mechanki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/22_K04B_1A_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania B_1A_K06 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0