Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 2,70,41zaliczenie
wykładyW1 27 2,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
C-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych4
T-A-4Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-7Kolokwium - 2 x 2 godz4
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych3
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera6
T-W-10Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-11Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-12Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu1
T-W-13Ruch punktu po okręgu1
T-W-14Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-15Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć9
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań25
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów25
A-A-5konsultacje3
80
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu27
A-W-5Egzamin3
70

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z kolokwiów na cwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/10_W01
Zna zasady statyki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2M-1S-2
B_1A_B/10_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_B/10_W03
Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-5, T-A-6, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_B/10_W04
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2
B_1A_B/10_W05
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-15M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_B/10_U01
Potrafi wyznaczać reakcje w podporach ukladów belkowych, ramowych i kratowych
B_1A_U02T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_B/10_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-A-5, T-A-6, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_B/10_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-4T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/10_W01
Zna zasady statyki
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_W02
Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_W03
Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
2,0
3,0Wie jak wyznaczać siły w prętach kratownicy płaskiej metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_W04
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_W05
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_B/10_U01
Potrafi wyznaczać reakcje w podporach ukladów belkowych, ramowych i kratowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich metodą wycinania węzłów i przekrojów Ritera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_B/10_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  3. Engel Z., Giergiel J., Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  4. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  5. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
  6. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
  7. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych4
T-A-4Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-7Kolokwium - 2 x 2 godz4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych3
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera6
T-W-10Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-11Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-12Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu1
T-W-13Ruch punktu po okręgu1
T-W-14Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-15Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych18
A-A-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć9
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań25
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów25
A-A-5konsultacje3
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu27
A-W-5Egzamin3
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_W01Zna zasady statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
Treści programoweT-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i krótko objaśnić zasady statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_W02Wie jak wyznaczać reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-4Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych
T-W-4Moment siły względem punktu
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych
T-W-8Moment siły względem osi. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z kolokwiów na cwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_W03Wie jak wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z kolokwiów na cwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak wyznaczać siły w prętach kratownicy płaskiej metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_W04Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-11Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
T-W-12Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu
T-W-13Ruch punktu po okręgu
T-W-14Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_W05Zna podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-15Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_U01Potrafi wyznaczać reakcje w podporach ukladów belkowych, ramowych i kratowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych
Treści programoweT-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach trzech sił zbieżnych metodą graficzną
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-4Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
T-W-8Moment siły względem osi. Wyznaczanie reakcji podporowych dla układów prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z kolokwiów na cwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_U02Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-6Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie semestru z kolokwiów na cwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich metodą wycinania węzłów i przekrojów Ritera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_B/10_U03Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-11Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
T-W-12Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory predkości i przyspieszenia punktu
T-W-13Ruch punktu po okręgu
T-W-14Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego
T-W-15Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0