Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Budownictwo mostowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo mostowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Mechanika ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowej problematyki mostownictwa. |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego mostu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjaśnienie nowych pojęć i terminów. Omówienie zawartości projektu. Kształtowanie przekroju poprzecznego przęsła mosty płytowego. Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi na dojeździe do mostu. Omówienie zasad sporządania rysunku budowlanego przęsła. | 3 |
T-P-2 | Schemat statyczny mostu, zasady zestawiania oddziaływań. Model obciążenia - ruch drogowy. | 3 |
T-P-3 | Linie wpływowe momentów zginających. Obwiednia momentów zginających dla przęsła. Wymiarowanie przekrojów na zginanie. Nośność przekroju jednostronnie zbrojonego na zginanie. | 3 |
T-P-4 | Linie wpływowe sił tnących. Obwiednia sił tnących dla przęsła. Nośność betonu na ścinanie. Wymiarowanie zbrojenia na ścinanie. Nośność zbrojonego elementu na ścinanie. | 3 |
T-P-5 | Sprawdzenie obliczeń statycznych. Zasady zbrojenia elementów żelbetowych. Długość zakotwienia. | 3 |
T-P-6 | Weryfikacja stanów granicznych użytkowalności (rozwarcie rys, ugięcie). | 3 |
T-P-7 | Sprawdzenie wymiarowania. Rysunki konstrukcyjne zbrojenia przęsła, zestawienie stali zbrojeniowej. | 3 |
T-P-8 | Zaliczenie projektu. Sprawdzenie i weryfikacja rysunków zbrojenia. | 3 |
T-P-9 | Podsumowanie projektu, omówienie zakresu błędów. Ocena. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne o mostach. Zarządzanie i finansowanie mostów. Definicje, części składowe, podstawowe wymiary obiektów mostowych. | 2 |
T-W-2 | Materiały stosowane do budowy mostów. Klasyfikacja mostów ze względu na typ konstrukcji i przeznaczenie. Kształtowanie przekrojów poprzecznych mostów. | 2 |
T-W-3 | Podpory i łożyska. Elementy wyposażenia mostów. Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. | 2 |
T-W-4 | Mosty betonowe: typy i zakres stosowania. Posumowanie wiedzy nr 1. | 2 |
T-W-5 | Mosty stalowe: typy i zakres stosowania. Pomosty mostów stalowych. | 2 |
T-W-6 | Obliczenia statyczne mostów płytowych i belkowych. Metody poprzecznego rozdziału obciążeń. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie elementów betonowych w mostach w stanach granicznych nośności (ULS). Weryfikacja stanów użytkowalności (SLS). | 2 |
T-W-8 | Podstawy projektowania elementów stalowych w mostach. Klasy przekrojów. Weryfikacja elementów w stanach granicznych. Posumowanie wiedzy nr 2. | 2 |
T-W-9 | Technologie budowy mostów. Podsumowanie i ocena przedmiotu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 27 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 28 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 8 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Praca samodzielna | 20 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
56 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne z ćwiczeń projektowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/38_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | B_1A_W13, B_1A_W15, B_1A_W19 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-P-1, T-P-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
B_1A_DUL/38_W02 Zna zasady konstrukcji prętowych w zakresie statyki. Zna normy stosowane w mostownictwie. Zna zasady obliczeń statycznych i wymiarowania niektórych elementów konstrukcyjnych obiektów mostowych. | B_1A_W06, B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/38_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | B_1A_U01 | T1A_U13, T1A_U14 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_DUL/38_U02 Potrafi zestawić obciążenia działające na obiekty mostowe, zaprojektować wybrane elementy konstrukcyjne prostych obiektów mostowych i sporządzić ich dokumentację rysunkową. | B_1A_U02, B_1A_U07, B_1A_U19 | T1A_U03, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
B_1A_DUL/38_U03 Ma umiejętność samokształcenia się. | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-9, T-P-5, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/38_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-9, T-P-5, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/38_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu mostownictwa, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/38_W02 Zna zasady konstrukcji prętowych w zakresie statyki. Zna normy stosowane w mostownictwie. Zna zasady obliczeń statycznych i wymiarowania niektórych elementów konstrukcyjnych obiektów mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 50÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/38_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/38_U02 Potrafi zestawić obciążenia działające na obiekty mostowe, zaprojektować wybrane elementy konstrukcyjne prostych obiektów mostowych i sporządzić ich dokumentację rysunkową. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/38_U03 Ma umiejętność samokształcenia się. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/38_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2003
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
- Ryżyński A., Wołowicki W., Skarżewski J., Karlikowski J., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Furtak K., Śliwiński J., Materiały budowlane w mostownictwie, WKŁ, Warszawa, 2004
- Głomb J., Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania, WKŁ, Warszawa, 1988
- Mikołajków L., Urządzenia bezpieczeństwa ruchu na obiektach mostowych, WKŁ, Warszawa, 1988