Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Drogowe roboty ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogowe roboty ziemne
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 27 2,80,44zaliczenie
wykładyW7 27 2,20,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.27
27
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje z zakresu hydrologii. Ruch wody w przyrodzie, rodzaje wód podziemnych, opady atmosferyczne.Wielkość opadów i parametry deszczu.4
T-W-2Obliczenie wielkości spływu. Metoda natężeń granicznych (MNG). Metoda stałych natężeń (MSN).2
T-W-3Obliczenia hydrauliczne kanałów otwartych.2
T-W-4Odwodnienie pasa drogowego rowy i ścieki.2
T-W-5Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych.3
T-W-6Drenaż, rodzaje drenażu. Zasady układania sączków drenarskich, układy i wymiarowanie zbieraczy. Zasady ujmowania wód źródlanych.2
T-W-7Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych.2
T-W-8Podstawowe informacje o drogowych robotach ziemnych. Metody obliczania objętości robót ziemnych powierzchniowych i liniowych.2
T-W-9Charakterystyka gruntów budowlanych, ocena przydatności gruntów do celów drogowych i prowadzenia robót ziemnych. Wysadzinowość gruntów. Przygotowanie podłoża pod konstrukcje nawierzchni.3
T-W-10Metody wykonywania nasypów i wykopów Wymagane zagęszczenie gruntu w nasypach i wykopach. Kształtowanie i umacnianie skarp nasypów i wykopów.3
T-W-11Metody odspajania gruntów. Kategorie urabialności gruntu Maszyny do robót ziemnych – rodzaje, zakres stosowania, wydajność.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych27
A-P-2samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami50
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
85
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca studenta związna z pogłębianiem treści wykładów20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
67

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/39_W01
Znajomość zasad projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13, B_1A_W17, B_1A_W23, B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_DUL/39_W02
Ma wiedzę na temat zasad odwodnienia dróg i robót ziemnych oraz sposobu odprowadzania wód opadowych poza pas drogowy
B_1A_W07, B_1A_W13, B_1A_W20, B_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/39_U01
Umiejentość projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
B_1A_U13, B_1A_U17, B_1A_U22, B_1A_U08T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_DUL/39_U02
Umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
B_1A_U13, B_1A_U17, B_1A_U22, B_1A_U08T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_DUL/39_U03
Umie sporządzić dokumentacje projektową drogi w zakresie robót ziemnych wraz odwodnieniem.
B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/39_K01
Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa drogowego, oraz wpływu budowy dróg na środowisko naturalne.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/39_W01
Znajomość zasad projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
2,0Student nie ma wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,5Student ma wiekszą wiedzę od minimalnej na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
4,0Student ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
5,0Student ma szeroki zakres wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
B_1A_DUL/39_W02
Ma wiedzę na temat zasad odwodnienia dróg i robót ziemnych oraz sposobu odprowadzania wód opadowych poza pas drogowy
2,0Student nie ma wiedzy na temat odwadniania dróg i robót ziemnych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat odwadniania robót ziemnych i dróg
3,5Student posiada podstawowe wiadomości na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
4,0Student ma wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/39_U01
Umiejentość projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
2,0Student nie umie projektować i prawadzić robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,0Student z dużymi problemami potrafi projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
3,5Student umie projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym bez większych problemów
4,0Student umie projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
4,5Student umie dobrze projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
5,0Student umie bardzo dobrze projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
B_1A_DUL/39_U02
Umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
2,0Student nie umie zaprojektować systemu odwodnienia drogi zamiejskiej
3,0Student umie w sposób minimalny zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
3,5Student umie zaprojektować prosty system odwodnienia drogi zamiejskiej bez większych problemów
4,0Student umie zaprojektować kazdy system odwodnienia drogi zamiejskiej
4,5Student dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
5,0Student bardzo dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
B_1A_DUL/39_U03
Umie sporządzić dokumentacje projektową drogi w zakresie robót ziemnych wraz odwodnieniem.
2,0Student nie umie sporządzić dokumentacji projektowej robót ziemnych i odwodnienia
3,0Student z bardzi dużymi problemami umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
3,5Student bez większych problemów umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
4,0Student umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
4,5Student dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/39_K01
Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa drogowego, oraz wpływu budowy dróg na środowisko naturalne.
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu podstawowym ozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne

Literatura podstawowa

  1. Lewinowski Cz., Ogólne zasady projektowania robót ziemnych dróg samochodowych i kolejowych, PWN, Warszawa, 1987
  2. Edel R., Odwodnienie dróg, WKŁ, Warszawa, 2006, 3
  3. Głażewski M., Nowocień E., Piechowicz K., Roboty ziemne i rekultywacyjne w budownictwie komunikacyjnym, WKŁ, Warszawa, 2010, 1
  4. Kotowski A., Podstawy bezpiecznego wymiarowania odwodnień terenów, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Szyling Z., Paczesniak E., Odwodnienie budowli komunikacyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
  2. Datka S. Lenczewski S., Drogowe roboty ziemne, WKŁ, Warszawa, 1979
  3. Zieliński Z., Stefańczyk B., Roboty ziemne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szcecińskiej, Szczecin, 1977
  4. -, PN-S-02205:1998: Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania, Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO Sp. z o.o., Warszawa, 1998
  5. -, PN-S-02204:1997. Drogi samochodowe Odwodnienie dróg., Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO Sp. z o.o., Warszawa, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje z zakresu hydrologii. Ruch wody w przyrodzie, rodzaje wód podziemnych, opady atmosferyczne.Wielkość opadów i parametry deszczu.4
T-W-2Obliczenie wielkości spływu. Metoda natężeń granicznych (MNG). Metoda stałych natężeń (MSN).2
T-W-3Obliczenia hydrauliczne kanałów otwartych.2
T-W-4Odwodnienie pasa drogowego rowy i ścieki.2
T-W-5Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych.3
T-W-6Drenaż, rodzaje drenażu. Zasady układania sączków drenarskich, układy i wymiarowanie zbieraczy. Zasady ujmowania wód źródlanych.2
T-W-7Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych.2
T-W-8Podstawowe informacje o drogowych robotach ziemnych. Metody obliczania objętości robót ziemnych powierzchniowych i liniowych.2
T-W-9Charakterystyka gruntów budowlanych, ocena przydatności gruntów do celów drogowych i prowadzenia robót ziemnych. Wysadzinowość gruntów. Przygotowanie podłoża pod konstrukcje nawierzchni.3
T-W-10Metody wykonywania nasypów i wykopów Wymagane zagęszczenie gruntu w nasypach i wykopach. Kształtowanie i umacnianie skarp nasypów i wykopów.3
T-W-11Metody odspajania gruntów. Kategorie urabialności gruntu Maszyny do robót ziemnych – rodzaje, zakres stosowania, wydajność.2
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych27
A-P-2samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami50
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu8
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca studenta związna z pogłębianiem treści wykładów20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_W01Znajomość zasad projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-W-8Podstawowe informacje o drogowych robotach ziemnych. Metody obliczania objętości robót ziemnych powierzchniowych i liniowych.
T-W-9Charakterystyka gruntów budowlanych, ocena przydatności gruntów do celów drogowych i prowadzenia robót ziemnych. Wysadzinowość gruntów. Przygotowanie podłoża pod konstrukcje nawierzchni.
T-W-10Metody wykonywania nasypów i wykopów Wymagane zagęszczenie gruntu w nasypach i wykopach. Kształtowanie i umacnianie skarp nasypów i wykopów.
T-W-11Metody odspajania gruntów. Kategorie urabialności gruntu Maszyny do robót ziemnych – rodzaje, zakres stosowania, wydajność.
T-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,5Student ma wiekszą wiedzę od minimalnej na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
4,0Student ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
5,0Student ma szeroki zakres wiedzy na temat projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_W02Ma wiedzę na temat zasad odwodnienia dróg i robót ziemnych oraz sposobu odprowadzania wód opadowych poza pas drogowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje z zakresu hydrologii. Ruch wody w przyrodzie, rodzaje wód podziemnych, opady atmosferyczne.Wielkość opadów i parametry deszczu.
T-W-2Obliczenie wielkości spływu. Metoda natężeń granicznych (MNG). Metoda stałych natężeń (MSN).
T-W-3Obliczenia hydrauliczne kanałów otwartych.
T-W-4Odwodnienie pasa drogowego rowy i ścieki.
T-W-5Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych.
T-W-6Drenaż, rodzaje drenażu. Zasady układania sączków drenarskich, układy i wymiarowanie zbieraczy. Zasady ujmowania wód źródlanych.
T-W-7Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych.
T-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat odwadniania dróg i robót ziemnych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat odwadniania robót ziemnych i dróg
3,5Student posiada podstawowe wiadomości na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
4,0Student ma wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat odwodnienia dróg i robót ziemnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_U01Umiejentość projektowania i prowadzenia robót ziemnych w budownictwie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-W-8Podstawowe informacje o drogowych robotach ziemnych. Metody obliczania objętości robót ziemnych powierzchniowych i liniowych.
T-W-9Charakterystyka gruntów budowlanych, ocena przydatności gruntów do celów drogowych i prowadzenia robót ziemnych. Wysadzinowość gruntów. Przygotowanie podłoża pod konstrukcje nawierzchni.
T-W-10Metody wykonywania nasypów i wykopów Wymagane zagęszczenie gruntu w nasypach i wykopach. Kształtowanie i umacnianie skarp nasypów i wykopów.
T-W-11Metody odspajania gruntów. Kategorie urabialności gruntu Maszyny do robót ziemnych – rodzaje, zakres stosowania, wydajność.
T-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie projektować i prawadzić robót ziemnych w budownictwie drogowym
3,0Student z dużymi problemami potrafi projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
3,5Student umie projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym bez większych problemów
4,0Student umie projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
4,5Student umie dobrze projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
5,0Student umie bardzo dobrze projektować i prawadzić roboty ziemne w budownictwie drogowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_U02Umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje z zakresu hydrologii. Ruch wody w przyrodzie, rodzaje wód podziemnych, opady atmosferyczne.Wielkość opadów i parametry deszczu.
T-W-2Obliczenie wielkości spływu. Metoda natężeń granicznych (MNG). Metoda stałych natężeń (MSN).
T-W-3Obliczenia hydrauliczne kanałów otwartych.
T-W-4Odwodnienie pasa drogowego rowy i ścieki.
T-W-5Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych.
T-W-6Drenaż, rodzaje drenażu. Zasady układania sączków drenarskich, układy i wymiarowanie zbieraczy. Zasady ujmowania wód źródlanych.
T-W-7Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaprojektować systemu odwodnienia drogi zamiejskiej
3,0Student umie w sposób minimalny zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
3,5Student umie zaprojektować prosty system odwodnienia drogi zamiejskiej bez większych problemów
4,0Student umie zaprojektować kazdy system odwodnienia drogi zamiejskiej
4,5Student dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
5,0Student bardzo dobrze umie zaprojektować system odwodnienia drogi zamiejskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_U03Umie sporządzić dokumentacje projektową drogi w zakresie robót ziemnych wraz odwodnieniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-P-1Projekt robót ziemnych na odcinku drogi ok. 1000 m na podstawie projektu wykonanego w ramach przedmiotu „Budownictwo komunikacyjne”. W zakres projektu wchodzą m.in. obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów, sporządzenie planu sytuacyjnego w skali 1:1000, wykonanie profilu podłużnego w skali 1 : 1000/100, wykonanie przekrojów poprzecznych robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Konsultacje i ostateczne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie sporządzić dokumentacji projektowej robót ziemnych i odwodnienia
3,0Student z bardzi dużymi problemami umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
3,5Student bez większych problemów umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
4,0Student umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
4,5Student dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentację projektową robót ziemnych i odwodnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/39_K01Rozumie potrzebę uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa drogowego, oraz wpływu budowy dróg na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu projektowania i wykonywania robót ziemnych w budownictwie drogowym. Zapoznanie z zasadami wymiarowania elementów odwodnienia powierzchniowego.
Treści programoweT-W-5Drogowe urządzenia odwadniające. Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych.
T-W-7Przepusty. Obliczenia hydrauliczne przepustów. Rozwiązania materiałowe stosowane do budowy przepustów drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
3,5Student w stopniu podstawowym ozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
4,0Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
4,5Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budowictwa drogowego i jego wpływu na środowisko naturalne