Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Małysa <Agnieszka.Malysa@zut.edu.pl>, Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.2
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego18
A-P-4konsultacje z nauczycielem12
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-VI/3_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
A_1A_W13, A_1A_W12, A_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-VI/3_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
A_1A_U22, A_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-4, C-5, C-6, C-7T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-VI/3_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
A_1A_K02, A_1A_K01T1A_K01, T1A_K03C-8, C-9T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-VI/3_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-VI/3_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-VI/3_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.2
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.1
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.1
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3przygotowanie opracowania projektowego18
A-P-4konsultacje z nauczycielem12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-VI/3_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W13zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (rozwiązania energooszczędne, minimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko, idea zrównoważonego rozwoju…)
A_1A_W12zna w zakresie podstawowym prawne aspekty projektowania (prawo budowlane, zagadnienia prawa własności, ochrona praw autorskich…)
A_1A_W07ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-VI/3_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U22w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu
A_1A_U08umie harmonijnie zestawiać kolory i zastosować te zestawienia w zadaniu projektowym, potrafi wykonać projekt kolorystyki, także historycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-VI/3_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0