Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane S-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje budowlane S-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs Mechaniki budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego oraz projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-2Umiejętność wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych wg Eurokodu 5
C-3Znajomość energooszczędnych technologii małokubaturowego budownictwa drewnianego
C-4Znajomość zagadnień trwałości i ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie i wymiarowanie drewnianych elementów konstrukcyjnych o przekroju prostym i złożonym, układów konstrukcyjnych. Sprawdzanie stanów granicznych nośności i użytkowalności. Wymiarowanie połączeń w konstrukcjach drewnianych.15
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny rozwoju budownictwa drewnianego. Konstrukcje drewniane w świetle strategii zrównoważonego rozwoju. Budowa drewna. Czynniki wpływające na właściwości mechaniczne i technologiczne drewna. Drewno budowlane. Nowe technologie w zakresie kompozytów drewnopochodnych.3
T-W-2Drewno klejone; zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Nowoczesne wielkowymiarowe konstrukcje z drewna klejonego w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Przekrycia dużych rozpiętości. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.2
T-W-3Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, konstrukcje zespolone; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).5
T-W-4Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Prefabrykowane systemy budownictwa drewnianego.3
T-W-5Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny i zabezpieczenia.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć10
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych20
A-P-4Udział w konsultacjach10
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć3
A-P-6Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Utrwalanie wiadomości z wykładów, studia literaturowe, przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_W01
zna rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane przy projektowaniu nowoczesnych konstrukcji drewnianych
A_1A_W03T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_U01
Opanował na poziomie podstawowym zasady obliczania, wymiarowania i projektowania konstrukcji drewnianych, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji z drewna klejonego
A_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U06, InzA_U08C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko i człowieka
A_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_W01
zna rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane przy projektowaniu nowoczesnych konstrukcji drewnianych
2,0
3,0Zna podstawowe rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane przy projektowaniu nowoczesnych konstrukcji drewnianych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_U01
Opanował na poziomie podstawowym zasady obliczania, wymiarowania i projektowania konstrukcji drewnianych, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji z drewna klejonego
2,0
3,0Opanował w dostatecznym stopniu zasady obliczania, wymiarowania i projektowania konstrukcji drewnianych, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji z drewna klejonego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko i człowieka
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotwica J., Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Mielczarek Z., Budownictwo drewniane, Arkady, Warszawa, 1994
  3. Neuhaus H., Budownictwo drewniane, PWT, Rzeszów, 2006
  4. Rudziński L., Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń., Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2010
  5. Ważny J., Karyś J. i in., Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Meier U., Moderne Holzhäuser:Systeme, Konstruktionen, Beispiele., Bruderverlag, Karlsruhe, 2004
  2. Mielczarek Z i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: diagnostyka, wzmocnienia i zabezpieczenia, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  3. Thallon R., Od piwnicy aż po dach, czyli ilustrowany poradnik projektowania i budowy szkieletowego domu drewnianego, Murator, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie i wymiarowanie drewnianych elementów konstrukcyjnych o przekroju prostym i złożonym, układów konstrukcyjnych. Sprawdzanie stanów granicznych nośności i użytkowalności. Wymiarowanie połączeń w konstrukcjach drewnianych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny rozwoju budownictwa drewnianego. Konstrukcje drewniane w świetle strategii zrównoważonego rozwoju. Budowa drewna. Czynniki wpływające na właściwości mechaniczne i technologiczne drewna. Drewno budowlane. Nowe technologie w zakresie kompozytów drewnopochodnych.3
T-W-2Drewno klejone; zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Nowoczesne wielkowymiarowe konstrukcje z drewna klejonego w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Przekrycia dużych rozpiętości. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.2
T-W-3Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, konstrukcje zespolone; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).5
T-W-4Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Prefabrykowane systemy budownictwa drewnianego.3
T-W-5Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny i zabezpieczenia.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć10
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych20
A-P-4Udział w konsultacjach10
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć3
A-P-6Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Utrwalanie wiadomości z wykładów, studia literaturowe, przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_W01zna rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane przy projektowaniu nowoczesnych konstrukcji drewnianych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego oraz projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
C-3Znajomość energooszczędnych technologii małokubaturowego budownictwa drewnianego
Treści programoweT-W-2Drewno klejone; zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Nowoczesne wielkowymiarowe konstrukcje z drewna klejonego w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Przekrycia dużych rozpiętości. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.
T-W-3Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, konstrukcje zespolone; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).
T-W-4Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Prefabrykowane systemy budownictwa drewnianego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe rozwiązania materiałowo-konstrukcyjne stosowane przy projektowaniu nowoczesnych konstrukcji drewnianych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_U01Opanował na poziomie podstawowym zasady obliczania, wymiarowania i projektowania konstrukcji drewnianych, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji z drewna klejonego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych wg Eurokodu 5
Treści programoweT-P-1Projektowanie i wymiarowanie drewnianych elementów konstrukcyjnych o przekroju prostym i złożonym, układów konstrukcyjnych. Sprawdzanie stanów granicznych nośności i użytkowalności. Wymiarowanie połączeń w konstrukcjach drewnianych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował w dostatecznym stopniu zasady obliczania, wymiarowania i projektowania konstrukcji drewnianych, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji z drewna klejonego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_K01Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko i człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego oraz projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych
Treści programoweT-W-1Rys historyczny rozwoju budownictwa drewnianego. Konstrukcje drewniane w świetle strategii zrównoważonego rozwoju. Budowa drewna. Czynniki wpływające na właściwości mechaniczne i technologiczne drewna. Drewno budowlane. Nowe technologie w zakresie kompozytów drewnopochodnych.
T-W-2Drewno klejone; zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Nowoczesne wielkowymiarowe konstrukcje z drewna klejonego w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Przekrycia dużych rozpiętości. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej.
T-W-3Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, konstrukcje zespolone; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne).
T-W-4Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Prefabrykowane systemy budownictwa drewnianego.
T-W-5Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny i zabezpieczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0