Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Nowaczyk <Grazyna.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,56zaliczenie
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
C-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił2
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych2
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych2
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych2
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych2
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych2
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów1
T-P-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych2
15
projekty
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów2
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony2
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich3
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich4
T-P-5Zginanie proste4
T-P-6Zginanie ze ścinaniem2
T-P-7kolokwium nr 12
T-P-8zginanie ukośne3
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych2
T-P-10Rdzeń przekroju2
T-P-11kolokwium nr 22
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji1
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony1
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory1
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.1
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.1
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)2
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)1
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych2
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych1
T-W-10Układy łukowe, wyznaczanie sił wewnętrznych w łukach trójprzegubowych.1
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.3
15
wykłady
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.2
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.1
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).1
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji2
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych2
T-W-6Zginanie ukośne.1
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju2
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.3
T-W-9Wytrzymałość złożona.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań28
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów7
A-P-4Udział w konsultacjach10
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań22
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach15
A-W-3Przyswojenie biezacej partii materiału.10
A-W-4Praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-IV/1-2_W01
Zna definicje sił przekrojowych.
A_1A_W01, A_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
A_1A_B-IV/1-2_W02
Zna zasady sporzadzania wykresów sił przekrojowych
A_1A_W01, A_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
A_1A_B-IV/1-2_W03
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
A_1A_W01, A_1A_W03, A_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-IV/1-2_U01
identyfikuje występowanie naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych i ich wpływu na projektowanie architektoniczne
A_1A_U05, A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-3, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
A_1A_B-IV/1-2_U02
umie stosować zasady projektowania obiektów w zależności od schematu statycznego konstrukcji i sposoby jej obciążenia
A_1A_U04, A_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-8, T-P-6, T-P-9, T-P-10, T-P-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
A_1A_B-IV/1-2_U03
umie wyznaczyć położenie głównych osi centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
A_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U06, InzA_U08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-IV/1-2_K01
rozumie aspekty techniczne w projektowaniu
A_1A_K01, A_1A_K02T1A_K01, T1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-IV/1-2_W01
Zna definicje sił przekrojowych.
2,0
3,0zna definicje sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_B-IV/1-2_W02
Zna zasady sporzadzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporzadzania sił przekrojowych, zna zaleznosci rózniczkowe miedzy siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_B-IV/1-2_W03
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-IV/1-2_U01
identyfikuje występowanie naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych i ich wpływu na projektowanie architektoniczne
2,0
3,0umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_B-IV/1-2_U02
umie stosować zasady projektowania obiektów w zależności od schematu statycznego konstrukcji i sposoby jej obciążenia
2,0
3,0umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_B-IV/1-2_U03
umie wyznaczyć położenie głównych osi centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczac połozenie osi głównych centralnych dla figur płaskich, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-IV/1-2_K01
rozumie aspekty techniczne w projektowaniu
2,0
3,0niechętnie angażuje się w pracy zespołu, oczekuje gotowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Gawkowska L., Wytrzymałoęć materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  3. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  5. Kolendowicz T., Mechanika budowli dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
  6. Przewłócki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowl, Arkady, Warszawa, 2008
  7. Pyrak S., Szulborski K., Mechanika konstrukcji dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
  8. Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Zyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił2
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych2
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych2
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych2
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych2
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych2
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów1
T-P-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów2
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony2
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich3
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich4
T-P-5Zginanie proste4
T-P-6Zginanie ze ścinaniem2
T-P-7kolokwium nr 12
T-P-8zginanie ukośne3
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych2
T-P-10Rdzeń przekroju2
T-P-11kolokwium nr 22
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji1
T-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony1
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory1
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.1
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.1
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)2
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)1
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych2
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych1
T-W-10Układy łukowe, wyznaczanie sił wewnętrznych w łukach trójprzegubowych.1
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.2
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.1
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).1
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji2
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych2
T-W-6Zginanie ukośne.1
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju2
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.3
T-W-9Wytrzymałość złożona.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań28
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów7
A-P-4Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań22
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach15
A-W-3Przyswojenie biezacej partii materiału.10
A-W-4Praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_W01Zna definicje sił przekrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
A_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
C-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
Treści programoweT-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory
T-W-4Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił.
T-W-5Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów.
T-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-P-2Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna definicje sił przekrojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_W02Zna zasady sporzadzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
A_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
Treści programoweT-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych
T-W-10Układy łukowe, wyznaczanie sił wewnętrznych w łukach trójprzegubowych.
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych
T-P-5Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporzadzania sił przekrojowych, zna zaleznosci rózniczkowe miedzy siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_W03Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
A_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
A_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
Treści programoweT-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-9Wytrzymałość złożona.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_U01identyfikuje występowanie naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych i ich wpływu na projektowanie architektoniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
A_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
C-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
Treści programoweT-W-6Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa)
T-W-7Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe)
T-W-8Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych
T-W-9Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych
T-W-10Układy łukowe, wyznaczanie sił wewnętrznych w łukach trójprzegubowych.
T-W-11Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony.
T-P-4Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych
T-P-6Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych
T-P-7Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów
T-P-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych
T-P-2Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_U02umie stosować zasady projektowania obiektów w zależności od schematu statycznego konstrukcji i sposoby jej obciążenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
A_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach
Treści programoweT-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-9Wytrzymałość złożona.
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich
T-P-5Zginanie proste
T-P-8zginanie ukośne
T-P-6Zginanie ze ścinaniem
T-P-9Ściskanie mimośrodowe prętów krępych
T-P-10Rdzeń przekroju
T-P-12Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_U03umie wyznaczyć położenie głównych osi centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności
Treści programoweT-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
T-W-4Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji
T-W-5Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych
T-W-6Zginanie ukośne.
T-W-7Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju
T-W-8Wyboczenie prętów osiowo ściskanych.
T-W-9Wytrzymałość złożona.
T-P-3Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich
T-P-4Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich
T-P-5Zginanie proste
T-P-8zginanie ukośne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczac połozenie osi głównych centralnych dla figur płaskich, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-IV/1-2_K01rozumie aspekty techniczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
A_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach
Treści programoweT-W-2Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony
T-W-3Schematy układów prętowych, węzły, podpory
T-W-1Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji
T-W-1Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów.
T-W-2Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a.
T-W-3Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0niechętnie angażuje się w pracy zespołu, oczekuje gotowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0