Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Osadnictwo wiejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Osadnictwo wiejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu - projektowanie urbanistyczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45
wykłady
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.6
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.15
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.15
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.9
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-III/5_W19
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
A_1A_W01, A_1A_W13, A_1A_W20T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-III/5_U11
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
A_1A_U10, A_1A_U11, A_1A_U13, A_1A_U22T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1M-1S-1
A_1A_D-III/5_U12
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
A_1A_U11, A_1A_U12, A_1A_U19, A_1A_U22T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-P-1M-1S-1
A_1A_D-III/5_U19
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
A_1A_U13, A_1A_U19T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-III/5_K02
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
A_1A_K02, A_1A_K08T1A_K02, T1A_K03C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-III/5_W19
Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-III/5_U11
Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_D-III/5_U12
Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_D-III/5_U19
Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-III/5_K02
Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bański J, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa, 2006
  2. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Zimnicka A., Czernik L., Vademecum wsi podmiejskiej, jakość zagospodarowania przestrzennego, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  4. Zimnicka A. Czernik L., Kształtowanie przestrzeni wsi podmiejskiej, Wyd.Hogben, Szczecin, 2007
  5. Szymski A. Rzeszotarska-Pałka M. Ignaczak-Felińska M. Pawłowski W., Wieś Pomorska wczoraj i dziś, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
  6. Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A, Gloza-Musiał H., Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce., IGiPZ PAN, Warszawa, 1995
  2. Galent Nick, Anderson Johan, Bianconi Marco, Planning on the Edge – Context for Planning at the Rural-Urban Fringe, Routledge Taylor&Francis Group, London and New York, 2006
  3. Segal R., Cities of dispersal, Academy Press, London, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Przeprowadzenie wizji lokalnej w obszarze wybranej do opracowania jednostki osadnictwa wiejskiego, sporządzenie wstępnej dokumentacji inwentaryzacyjnej, historycznej i zdjęciowej.6
A-P-3Wykonanie części analitycznej dotyczącej uwarunkowań egzogenicznych w zakresie powiązań oraz endogenicznych w zakresie inwentaryzacji, analiz fizjonomicznych zasobów krajobrazu, układu funkcjonalno-przstrzennego, procesów przekształceń.15
A-P-4Opracowanie w formie warsztatów koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranej jednostki osadniczej.15
A-P-5Wykonanie koncepcji szczegółowej wybranego fragmentu wsi.9
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-III/5_W19Poznanie genezy struktury osadnictwa wiejskiego, rozwoju i transformacji funkcjonalnej oraz przestrzennej jednostek osadniczych. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
A_1A_W13zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (rozwiązania energooszczędne, minimalizowanie wpływu inwestycji na środowisko, idea zrównoważonego rozwoju…)
A_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przyotowanie projektu w oparciu o wiedze z wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-III/5_U11Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
A_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
A_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
A_1A_U22w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-III/5_U12Umiejętność kształtowania wybranych jednostek sieci osadniczej w w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
A_1A_U12potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej
A_1A_U19potrafi projektować zespoły osadnicze różnego rodzaju i skali
A_1A_U22w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-III/5_U19Umiejętność kształtowanie struktury przestrzennej wsi w spekcie kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujących terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiązań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych, i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
A_1A_U19potrafi projektować zespoły osadnicze różnego rodzaju i skali
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-III/5_K02Kompetencja w zakresie pracy w zespole na rzecz racjonalnego i zrównoważonego środowiska elementów osadnictwa wiejskiego objętego procesem suburbanizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej.
Treści programoweT-W-1Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności. Bloki tematyczne wykładów: Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego. Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna, genetyczno-historyczna. Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego. Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich. Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich. Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność. Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego. Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie. Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego.
3,5
4,0
4,5
5,0