Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Psychologia i percepcja kompozycji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia i percepcja kompozycji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Aleksandra Satkiewicz-Parczewska <asparstudio@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiada podstawową wiedzę zwiazaną z wykształceniem inzyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury |
C-3 | ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń. Określenie celu zajęć. | 3 |
T-P-2 | Własna autorska definicja piękna. Moje magiczne miejsce. | 3 |
T-P-3 | Zapis mentalny - wykres wrażeń - drogi dojścia z uczelni do domu z zaznaczeniem punktów naj+ i naj -. | 3 |
T-P-4 | transpozycja kompozycji muzycznej na architektoniczną poprzez działania interdyscyplinarne | 3 |
T-P-5 | Moja droga do domu - wizualizacje, dyskusja, wnioski, podsumowanie. | 3 |
T-P-6 | Opracowanie schematu percepcji wybranego obiektu z uwzglądnieniem czterech stref percepcyjnych. | 3 |
T-P-7 | Znaczenie działań interdyscyplinarnych, podsumowanie transpozycji ulubionej muzyki na kompozycję architektoniczną. | 3 |
T-P-8 | Moje inspiracje - ulubiony obiekt architektoniczny, dyskusja nad przyszłością architektury. | 3 |
T-P-9 | Psychologia kolorów, wpływ koloru na psychikę człowieka, kolor w architekturze. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Krótki zarys problematyki przedmiotu w świetle psychologii architektury i jej znaczenia dla warsztatu projektowego współczesnego architekta | 1 |
T-W-2 | Psychologia percepcji i definicja piękna | 1 |
T-W-3 | Kompozycja architektoniczna, demonstracja formy najprostszej. | 1 |
T-W-4 | Budowa kompozycji architektonicznej: cztery główne konwencje, znaczenie rytmu. | 1 |
T-W-5 | Dwufazowość percepcji: wrażenie i racjonalizowanie. Trójstopniowy proces percepcyjny: analiza, organizacja, synteza. Figury niemożliwe. | 1 |
T-W-6 | Percepcja wizualna - prawa, zasady, granice. Znaczenie stref percepcyjnych w psychologicznym strukturalizowaniu przestrzeni. | 1 |
T-W-7 | Znaczenie działań interdyscyplinarnych w tym malarstwa, rzeźby i muzyki. | 1 |
T-W-8 | Złudzenia optyczne, a percepcja kompozycji | 1 |
T-W-9 | Psychologia kolorów, gra światła. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wykonanie ćwiczenia na zajęciach | 2 |
A-P-2 | prezentacja i omówienie ćwiczenia na zajęciach | 4 |
A-P-3 | obserwacje w terenie, prezentacje wybranych przez studentów obiektów, omówienie ich percepcji i dyskusja | 7 |
A-P-4 | wybranie utworu muzycznego, aktywne słuchanie i wykonanie impresji graficznych i w kolorze, wykresu wrazeń, wykresu graficznego, transpozycji przestrzennej do tej muzyki | 6 |
A-P-5 | wykonanie ćwiczenia i zespołowa prezentacja wraz z dyskusją | 4 |
A-P-6 | opracowanie i i prezentacja na zajeciach wybranego zagadnienia dotyczacego psychologii architektury na zajeciach, dyskusja | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | aktywna obecność na wykładach | 9 |
A-W-2 | Przyswojenie materiału podanego na wykładach. | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria. |
M-2 | ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem. | A_2A_W15, A_2A_W05, A_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W08 | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki. | A_2A_U01 | T2A_U08, T2A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją. | A_2A_K07, A_2A_K08, A_2A_K03 | T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem. | 2,0 | Nie orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, nie zna podstawowych praw percepcji. |
3,0 | Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji. | |
3,5 | Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji. | |
4,0 | Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna prawa percepcji. | |
4,5 | Dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna dobrze prawa percepcji. | |
5,0 | Bardzo dobrze orientuje się w aspektach odbioru kompozycji, zna bardzo dobrze prawa percepcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki. | 2,0 | Nie potrafi poslugiwać się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. |
3,0 | Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
3,5 | Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
4,0 | Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
4,5 | Dobrze posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. | |
5,0 | Bardzo sprawnie posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_BN2-IX/1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją. | 2,0 | Student nieaktywny , nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WAiF, Warszawa
- Bańka A., Psychologiczna struktura projektowa środowiska.Studium przestzreni architektonicznej., Wyd.Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Lenartowicz J.K., O psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków
- Lenartowicz J.K., Słownik psychologii architektury dla studiujacych architekturę, Politechnika Krakowska, Kraków
- Satkiewicz-Parczewska A., Kompozycja architektoniczna a jej percepcja, Wyd. Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa
- Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Politechnika Szczecińska, Szzczecin
- Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2011