Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie użytków zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie użytków zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, zywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu użytków zielonych z przeznaczeniem na użytkowanie pastwiskowe i kośne.3
T-A-2Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu.4
T-A-3Sposoby regulacji i oddziaływania stosunków wodnych na plon pozyskiwany z użytków zielonych.3
T-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych5
15
wykłady
T-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych2
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego2
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.4
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.3
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.6
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie podanej litaratury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego5
A-A-4Samodzielna ocena produktów konserwacji zielonki5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny
M-2Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_123_W01
Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
ZO_2A_W07, ZO_2A_W08R2A_W06, R2A_W07InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_123_U01
Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
ZO_2A_U09, ZO_2A_U12R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_123_K01
Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji zwierzęcej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i tradycyjnych
ZO_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K02C-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_123_W01
Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
2,0nie potrafi określić celu i podstawowych zasad renowacji użytków zielonych
3,0Jest w stanie określić cele i podstawowe kryteria renowacji użytków zielonych
3,5dzieli metody renowacji na grupy i opisuje jedną z nich
4,0wymienia zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu uzytków zielonych
4,5prawidłowo dobiera rośliny i układa mieszanke traw
5,0potrafi samodzielnie zaplanować i określic terminy poszczególnych metod renowacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_123_U01
Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
2,0nie potrafi wskazać sposobów wykorzystania trwałych użytków zielonych
3,0zna sposoby wykorzystania trwałych użytków zielonych i je opisuje
3,5tłumaczy odziaływanie stosunków wodnych na łące i zna sposoby jej regulacji
4,0zna metody wypasu i oceny wydajności pastwiska
4,5objaśnia sposoby oceny jakości kiszonek i siana
5,0określa zapotrzebowanie na zielonkę, kiszonke i siano różnych grup zwierząt w gospodarstwie i potrafi wstępnie określic ich wartość paszową

Literatura podstawowa

  1. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, SGGW, Warszawa, 1996
  2. Brus W, Użytkowanie kośne użytków zielonych, RCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
  3. Wasiliewski Z, Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, KCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
  4. Huflejt HJ, Zasdy produkcji i wykorzystania pasz łąkowo-pastwiskowych jako bezpiecznego ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kucharski L, Trwałe użytki zielone w programie rolnośrodowiskowym, Pasaż, Warszawa, 2009
  2. Materiały konferencyjne, Aktualne możliwości i sposoby wykorzystania potencjału paszowego użytków zielonych żywieniu zwierząt w obliczu zagrożenia choroby „szalonych krów”, 2001, Falenty 19-20 kwietnia 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu użytków zielonych z przeznaczeniem na użytkowanie pastwiskowe i kośne.3
T-A-2Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu.4
T-A-3Sposoby regulacji i oddziaływania stosunków wodnych na plon pozyskiwany z użytków zielonych.3
T-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych2
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego2
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.4
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.3
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.6
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie podanej litaratury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego5
A-A-4Samodzielna ocena produktów konserwacji zielonki5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_123_W01Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić celu i podstawowych zasad renowacji użytków zielonych
3,0Jest w stanie określić cele i podstawowe kryteria renowacji użytków zielonych
3,5dzieli metody renowacji na grupy i opisuje jedną z nich
4,0wymienia zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu uzytków zielonych
4,5prawidłowo dobiera rośliny i układa mieszanke traw
5,0potrafi samodzielnie zaplanować i określic terminy poszczególnych metod renowacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_123_U01Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
ZO_2A_U12Potrafi ocenić i określić przydatność różnych składników pokarmowych oraz dodatków pokarmowych w żywieniu ludzi i zwierząt w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Treści programoweT-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.
T-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać sposobów wykorzystania trwałych użytków zielonych
3,0zna sposoby wykorzystania trwałych użytków zielonych i je opisuje
3,5tłumaczy odziaływanie stosunków wodnych na łące i zna sposoby jej regulacji
4,0zna metody wypasu i oceny wydajności pastwiska
4,5objaśnia sposoby oceny jakości kiszonek i siana
5,0określa zapotrzebowanie na zielonkę, kiszonke i siano różnych grup zwierząt w gospodarstwie i potrafi wstępnie określic ich wartość paszową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_123_K01Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji zwierzęcej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i tradycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne