Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Atrakcje turystyczne Polski Północno-Zachodniej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Atrakcje turystyczne Polski Północno-Zachodniej | ||
Specjalność | Agroturystyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Turystyka na Pomorzu Zachodnim - stan obecny i perspektywy rozwoju. | 2 |
T-A-2 | Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego. | 2 |
T-A-3 | Rowerowe trasy turystyczne Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-A-4 | Piesze trasy turystyczne Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-A-5 | Wodne trasy turystyczne Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-A-6 | Turystka miejska i najważniejsze miasta Polski północno-zachodniej (m.in. Koszalin, Słupsk, Świnoujście, Kołobrzeg, Goleniów, Wolin), | 2 |
T-A-7 | Szczecin - stolica Pomorza Zachodniego (zajęcia terenowe). | 4 |
T-A-8 | Produkty tradycyjne Pomorza Zachodniego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. | 2 |
T-W-2 | Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi. | 2 |
T-W-3 | Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. | 2 |
T-W-4 | Historia rozwoju turystyki na Pomorzu Zachodnim. | 1 |
T-W-5 | Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. | 2 |
T-W-6 | Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej). | 2 |
T-W-7 | Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-W-8 | Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe). | 1 |
T-W-9 | Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, gry dydaktyczne). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
M-5 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenie przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu. | ZO_2A_W07, ZO_2A_W08 | R2A_W06, R2A_W07 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_U01 Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_K01 Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz jest zainteresowany samodzielnym zdobywaniem wiedzy dotyczącej edukacji regionalnej. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_U01 Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń, próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_AGR-O1.1_K01 Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz jest zainteresowany samodzielnym zdobywaniem wiedzy dotyczącej edukacji regionalnej. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej. |
Literatura podstawowa
- Białecki T., Historia Szczecina. Zarys dziejów miasta od czasów najdawniejszych do 1980 roku, Wyd. Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1992
- Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
- Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyczna Polski, PWE, Warszawa, 2002
- Strategia Rozwoju województwa zachodniopomorskiego do roku 2015, Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Filipiak J., Raczyński M., Jeziora zachodniopomorskie (zarys faktografii), Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
- Gaworecki W. W., Turystyka, PWE, Warszawa, 2003
- Jagusiewicz A., Zasoby dziedzictwa kulturowego i historycznego jako wartości turystyczne, Instytut Turystyki, Warszawa, 2000
- Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995