Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Dodatki do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dodatki do żywności
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia,chemia organiczna i nieorganiczna,towaroznastwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Barwniki1
T-A-2Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych1
T-A-3Substancje konserwujące2
T-A-4Przeciwutleniacze i synergenty2
T-A-5Substancje stabilizujące i emulgujące2
T-A-6Substancje zagęszczające1
T-A-7Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię1
T-A-8Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole1
T-A-9Substancje wzmacniające smak i zapach1
T-A-10Substancje wzbogacające1
T-A-11Substancje słodzące1
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.2
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.2
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.2
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.2
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.2
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.1
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.1
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.1
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć5
A-A-4Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia liczne błędy.
3,5Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia nie liczne błędy.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
4,5Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego z zastosowaniem substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Student w niedostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,5Student na poziomie dobry plus potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Kompedium Dodatków do Żywności, HORTIMEX, Konin, 2003
  2. pod red. Świderski Franciszek, Żywność Wygodna i Żywność Funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2006
  3. pod red. Sikorski Z, Chemia Żywności, WNT, Warszawa, 2007
  4. Ministerstwo Zdrowia, Aktualne Ustawodawstwo (Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych stosowanych w żywności)Dzienniki Ustaw, Dyrektywy, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Żywienie Człowieka, Podstawy Nauki o Żywieniu t., PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Barwniki1
T-A-2Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych1
T-A-3Substancje konserwujące2
T-A-4Przeciwutleniacze i synergenty2
T-A-5Substancje stabilizujące i emulgujące2
T-A-6Substancje zagęszczające1
T-A-7Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię1
T-A-8Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole1
T-A-9Substancje wzmacniające smak i zapach1
T-A-10Substancje wzbogacające1
T-A-11Substancje słodzące1
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.2
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.2
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.2
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.2
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.2
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.1
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.1
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.1
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć5
A-A-4Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-1Barwniki
T-A-2Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych
T-A-3Substancje konserwujące
T-A-4Przeciwutleniacze i synergenty
T-A-5Substancje stabilizujące i emulgujące
T-A-6Substancje zagęszczające
T-A-7Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię
T-A-8Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole
T-A-9Substancje wzmacniające smak i zapach
T-A-10Substancje wzbogacające
T-A-11Substancje słodzące
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-1Barwniki
T-A-2Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych
T-A-3Substancje konserwujące
T-A-4Przeciwutleniacze i synergenty
T-A-5Substancje stabilizujące i emulgujące
T-A-6Substancje zagęszczające
T-A-7Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię
T-A-8Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole
T-A-9Substancje wzmacniające smak i zapach
T-A-10Substancje wzbogacające
T-A-11Substancje słodzące
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia liczne błędy.
3,5Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia nie liczne błędy.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
4,5Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-1Barwniki
T-A-2Substancje zapachowe. Rozpuszczalniki do substancji zapachowych
T-A-3Substancje konserwujące
T-A-4Przeciwutleniacze i synergenty
T-A-5Substancje stabilizujące i emulgujące
T-A-6Substancje zagęszczające
T-A-7Substancje klarujące. Substancje do stosowania na powierzchnię
T-A-8Rozpuszczalniki ekstrakcyjne. Kwasy, zasady, sole
T-A-9Substancje wzmacniające smak i zapach
T-A-10Substancje wzbogacające
T-A-11Substancje słodzące
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego z zastosowaniem substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Student w niedostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,5Student na poziomie dobry plus potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.