Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Molekularne podstawy żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne podstawy żywienia
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 91 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 7 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z objętych podstawowym programem studiów przedmiotów: chemia, biochemia, fizjologia zwierzat oraz żywienie zwierzat i paszoznawstwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia2
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.2
T-A-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.2
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
8
wykłady
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów6
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podtawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
ZO_1A_W13R1A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
ZO_1A_U09R1A_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podtawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
2,0
3,0Student w ograniczonym potrafi przedstawic i wyjasnić zasady racjonalnego żywienia. Potrafi wyjaśnic podstawowe zalezności między przebiegiem metabolizmu białkowego i energetycznego a rodzajem diety i wartością odżywczą pokarmu. Wybiórczo wyjaśnia rolę podstawowych składników odżywczych, mineralnych, witamin i wody w regulacji procesów metabolicznych. Zna biochemiczne podłoże niektórych zaburzeń i chorób będacych konsekwencją nie przestrzegania zasad racjonalnego żywienia zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
2,0
3,0Stydent tylko w ograniczonym zakresie wykazuje umiejętność wykazania zalezności i powiązań między biochemią żywienia i żywności a kondycją, stanem zdrowia i produkcyjnością zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
2,0
3,0Student na ogólną, podstawową Swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, w miernym stopniu jednak stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu, w celu praktycznego jej wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
2,0
3,0Student wnosi minimalny wkłd w opracowanie i przedstawienie przygotowanej przez zespół prezentacji. Nie angażuje się w dyskusję na dany temat prowadzoną z cała grupą ćwiczeniową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jethon Z., Grzybowski A, Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  2. Zawadzki W, Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008
  3. Gawęcki J, Żywienie człowieka. podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010, 3

Literatura dodatkowa

  1. Ziemlański Ś, Normy żywienia człowieka - Fizjlogiczne podsyawy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Korta T., Łyszkowska M., podstawy zywienia klinicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia2
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.2
T-A-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.2
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów6
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.20_W01Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podtawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-2Metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.
T-A-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
Metody nauczaniaM-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym potrafi przedstawic i wyjasnić zasady racjonalnego żywienia. Potrafi wyjaśnic podstawowe zalezności między przebiegiem metabolizmu białkowego i energetycznego a rodzajem diety i wartością odżywczą pokarmu. Wybiórczo wyjaśnia rolę podstawowych składników odżywczych, mineralnych, witamin i wody w regulacji procesów metabolicznych. Zna biochemiczne podłoże niektórych zaburzeń i chorób będacych konsekwencją nie przestrzegania zasad racjonalnego żywienia zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.20_U01Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-2Metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.
T-A-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
Metody nauczaniaM-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stydent tylko w ograniczonym zakresie wykazuje umiejętność wykazania zalezności i powiązań między biochemią żywienia i żywności a kondycją, stanem zdrowia i produkcyjnością zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.20_K01Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-2Metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
Metody nauczaniaM-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na ogólną, podstawową Swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, w miernym stopniu jednak stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu, w celu praktycznego jej wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O7.20_K02Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-3Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
T-A-1Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-2Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wnosi minimalny wkłd w opracowanie i przedstawienie przygotowanej przez zespół prezentacji. Nie angażuje się w dyskusję na dany temat prowadzoną z cała grupą ćwiczeniową.
3,5
4,0
4,5
5,0