Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Jajczarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jajczarstwo | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu oceny surowców zwierzęcych, z utrzymania i żywienia kur nieśnych oraz morfologii i składu chemicznego jaj |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj, zaznajomienie się z procedurami pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego różnorodnego wykorzystania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologia formowania się jaja na przykładzie jaja kurzego. Fizykochemiczna charakterystyka treści jaj różnych gatunków ptaków użytkowych. Wady dyskwalifikujące jaja z obrotu towarowego i przetwórstwa. | 2 |
T-A-2 | Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje. | 4 |
T-A-3 | Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna. | 4 |
T-A-4 | Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj. | 2 |
T-A-5 | Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy | 2 |
T-A-6 | Godzinne kolokwium w formie pisemnej zaliczające ćwiczenia | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historyczne, kulturowe i współczesne znaczenie jaj. | 2 |
T-W-2 | Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi. | 2 |
T-W-3 | Wartość odżywcza jaj spożywczych. Różne poglądy na temat spożycia jaj i ich oddziaływania na zdrowie ludzi (fobie cholsterolowe). Kierunki i metody kształtowania wartości żywieniowej jaj. | 2 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne treści jaja i skorupy. Procesy fizykochemiczne zachodzące w czasie przechowywania jaj. Rodzaje zepsuć jaj. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj spożywczych. | 3 |
T-W-5 | Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj. | 3 |
T-W-6 | Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów. | 2 |
T-W-7 | Kolokwium sprawdzające wiedzę treści przekazywanych na wykładach | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć praktycznych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-A-4 | czytanie obowiązkowej literatury fachowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-W-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów z wybranych zagadnień z przetwórstwa jaj i ich właściwości funkcjonalnych | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w opaciu o prezentację multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda praktyczna- zajęcia z wykorzystaniem jaj do przygotowania wybranych napojów i potraw z jaj |
M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na koniec zajęć w formie 45 min. pisemnego kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_W01 Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. | ZO_1A_W10 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_U01 Posiada umiejętność wyboru jaj do przetwórstwa i analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcujnych. | ZO_1A_U09 | R1A_U06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | ZO_1A_K06 | R1A_K04, R1A_K07 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_W01 Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. | 2,0 | nie zna przepisów handlowych dotyczących obrotu jajami spożywczymi. nie potrafi podać wartości odżywczej jaj, ani scharakteryzować procesów zachodzące w czasie ich przechowywania. Nie posiada żadnej wiedzy z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz sposobów ich wykorzystania. kosmetycznym. |
3,0 | Zna niektóre przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, Opisuje w sposób ogólny procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj. | |
3,5 | Zna wybrane przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj.. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Mo podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników bioaktywnych. | |
4,0 | Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje w ogólny sposób wartość odżywczą jaja, opisuje wybrane procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznnie czynnych. | |
4,5 | Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych i mozliwości ich wykorzystania w przemyśle. | |
5,0 | Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznie czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_U01 Posiada umiejętność wyboru jaj do przetwórstwa i analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcujnych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyboru jaj do przetwórstwa, nie potrafi przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Nie potrafi interpretować przemian zachodzących w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych. |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować niektóre właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac niektóre przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych | |
3,5 | Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do okreslonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych Student gromadzi informacje dotyczące nowoczesnych rozwiązań technologicznych w przetwórstwie jaj i dzieli się swoimi przemysleniami z grupą |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O13.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,0 | Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod redakcją T. Trziszki, Jajczarstwo, wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2000
- E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- praca zbiorowa pod redakcją A. Płotki, Technologia jaj, Wyd. Nauk. -Techn. Warszawa, 1991