Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Znaczenie i możliwości zastosowania ziół dla koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Znaczenie i możliwości zastosowania ziół dla koni | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Żywienie zwierząt gospodarskich |
W-2 | Profilaktyka w produkcji zwierzęcej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem oraz zasadami działania i wykorzystania substancji czynnych zawartych w roślinach leczniczych i przyprawowych stosowanych jako dodatki w żywieniu koni i innych zwierząt. |
C-2 | Przedstawienie możliwości wykorzystania ziół dla koni różnych grup wiekowych i ze względu na kierunek użytkowania. Kształtowanie środowiska zoohigienicznego w chowie i hodowli koni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podział ziół ze względu na zawartość substancji aktywnych oraz wpływ tych substancji na organizm. | 4 |
T-A-2 | Zioła dla zwierząt przeznaczonych do rozrodu. Zioła dla młodych zwierząt rosnących. | 3 |
T-A-3 | Zioła dla koni stosowane jako dodatki paszowe zależnie od kierunku użytkowania. | 2 |
T-A-4 | Omówienie ziół stosowanych w celu poprawy kondycji koni i w profilaktyce zdrowia | 3 |
T-A-5 | Zioła dla koni sportowych (substancje ziołowe zakazane, balsamy maści, wcierki, żele). | 2 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń i wykładów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia zastosowania ziół (możliwości zastosowania ziół dla koni, wprowadzenie do ziołolecznictwa u koni i innych gatunków zwierząt). | 3 |
T-W-2 | Sposoby podawania i przyrządzania ziół dla koni (rodzaje surowców zielarskich stosowanych w utrzymaniu koni, sposoby podawania ziół i preparatów ziołowych). | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie i rola ziół występujących w stanie naturalnym (zioła na pastwisku, zioła występujące na stanowiskach naturalnych nie użytkowanych przez człowieka). | 3 |
T-W-4 | Zastosowanie ziół dla koni jako dodatków paszowych (zioła poprawiające odporność koni; zioła poprawiające kondycję koni; zioła dla różnych grup wiekowych koni; zioła dla koni zależnie od kierunku użytkowania). | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie ziół dla koni sportowych ( maści i balsamy ziołowe dla koni; ziołowe substancje zakazane dla koni sportowych). | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie ziół w leczeniu koni (ziołolecznictwo i profilaktyka schorzeń poszczególnych układów u koni (np. układ oddechowy, pokarmowy i in.). | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie zagadnień i tematyki wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień | 8 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do posemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera |
M-3 | Film dydyaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_W01 Student rozróżnia i wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni w celu poprawy zdrowia i kondycji zwierząt jak również poprawę czynników kształtujacych środowisko bytowania zwierząt | ZO_1A_W14, ZO_1A_W15 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_U01 Student umie wyszukiwać i ocenić stosowane zioła i preparaty ziołowe mające zastosowanie w chowie i hodowli koni | ZO_1A_U10, ZO_1A_U14 | R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w utrzymaniu koni i innych zwierząt | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_W01 Student rozróżnia i wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni w celu poprawy zdrowia i kondycji zwierząt jak również poprawę czynników kształtujacych środowisko bytowania zwierząt | 2,0 | Student nie rozróżnia i nie wskazuje możliwości zastosowania ziół dla koni |
3,0 | Student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół | |
3,5 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół dla różnych grup wiekowych koni | |
4,0 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi wskazać kilka przkładów ziół dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich | |
4,5 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni i potrafi podać przkłady ziół i preparatów ziołowych dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich | |
5,0 | Student wskazuje na możliwości zastosowania ziół dla koni, rozróżnia i charakteryzuje zioła i preparaty ziołowe dla różnych grup wiekowych koni i innych zwierząt gospodarskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_U01 Student umie wyszukiwać i ocenić stosowane zioła i preparaty ziołowe mające zastosowanie w chowie i hodowli koni | 2,0 | Student nie umie oceniać możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie oceniać możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni | |
3,5 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni | |
4,0 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować odppowiednie podanie tych preparatów | |
4,5 | Student umie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować i opracowywać odpowiednie podanie tych preparatów | |
5,0 | Student umie trafnie ocenić możliwości i korzyści zastosowania ziół i preparatów ziołowych dla koni oraz planować i opracowywać odpowiednie podanie tych preparatów i rozwiązywać ewntualne problemy związane z poprawą zdrowia i kondycji koni |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O8.2_K01 Student jest chętny i otwarty na wprowadzanie technologii i technik wywierajacych istotne znaczenie na poprawę zdrowia zwierząt i dbałość o utrzymanie optymalnych warunków w utrzymaniu koni i innych zwierząt | 2,0 | Student nie jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
3,5 | Student jest chętny i świadomy wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
4,0 | Student jest chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich | |
4,5 | Student jest chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich oraz orientuje się jakie zioła mogą się do tego przyczynić | |
5,0 | Student jest bardzo chętny , świadomy i otwarty do wprowadzania technik i technologii poprawiających zdrowie i kondycję koni i optymalizacji czynników środowiskowych w utrzymaniu koni i innych zwierząt gospodarskich oraz orientuje się jakie zioła mogą się do tego przyczynić i jak osiągnąć najlepsze efekty |
Literatura podstawowa
- Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice., SGGW. Warszawa. 2003., SGGW, 2003
- Przybylak Z., Poradnik uzdrawiających kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005
- Borkowski B. i wsp. Rośliny lecznicze w fitoterapii. Poznań 2000., Rośliny lecznicze w fitoterapii., Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Poznań, 2000
- Wittek C, Medycyna naturalna dla koni, Solis, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2011
- Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdańsku, www.panacea.pl, Gdańsk, 2011