Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_1A_ZOK-S-O143_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_W12 | posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej |
---|
ZO_1A_W01 | wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika |
ZO_1A_W04 | ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim. |
---|
T-A-6 | Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu. |
T-A-2 | Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy. |
T-W-6 | Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie. |
T-A-1 | Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta. |
T-W-4 | Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów. |
T-A-4 | Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych. |
T-A-5 | Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-4 | Metoda projektu. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć związanych z introdukcją. Nie opanował podstawowych wiadomości dotyczących biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i nie zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. W stopniu dostatecznym przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie. |
3,5 | Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. |
4,0 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Z niewielką pomocą opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. |
4,5 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. |
5,0 | Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Bardzo dobrze opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. Potrafi zaplanować introdukcję wybranej rodzimej rasy zwierząt przeżuwających jako elementu bioróżnorodności wybranego ekosystemu. |