Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Historia pszczelnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia pszczelnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Historia Europy i Polski na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z dziejami pszzcelnictwa na świecie i w Polsce, kultem pszczoły, historii pozyskiwania, wykorzystywania i znaczenia produktów pszczelich w życiu człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pszczelarstwo pierwotne. Pierwsze kontakty człowieka z pszczołami, łowcy miodu i pszczól. Pszczelarstwo w starożytności.2
T-W-2Pszczelarstwo w nowożytności w Europie2
T-W-3Pszczlarstwo w Azji Wschodniej2
T-W-4Polskie bartnictow, prawo bartne, przywileje i obowiazki bartników.2
T-W-5Polskie pasiecznictwo. Pasieki przyklasztorne, pasieki przydomowe2
T-W-6Pomieszczenia dla pszczół i ich doskonalenie2
T-W-7Historia wykorzystania produktów pszczelich. Pszczoły i ludzie - wielcy badacze życia rodziny pszczelej i ich odkrycia2
T-W-8Zaliczenie wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3studiowanie literatury4
A-W-4konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja multimedialna
M-2film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.1_W01
student nabywa wiedzę z zakresu historii rozwoju pszczelarstw w Polsce i na świecie
ZO_1A_W11R1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.1_U01
student potrafi opisać i porównać rozwój pszczelarstwa od starożytności do czasów nowożytnych w Europie, Azji i Afryce; umie wymienić najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.1_W01
student nabywa wiedzę z zakresu historii rozwoju pszczelarstw w Polsce i na świecie
2,0nie ma wiedzy z zakresu historii rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
3,5ma zadawalajacą wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polse i na świecie
4,0ma dobrą wiedzę z zakresu hidstori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
4,5ma ponad dobrą wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
5,0ma pełną wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.1_U01
student potrafi opisać i porównać rozwój pszczelarstwa od starożytności do czasów nowożytnych w Europie, Azji i Afryce; umie wymienić najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
2,0nie potrafi opisać i porównać rozwoju pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najwazniejsze odkrytcia z życia z rodziny pszczelej i ich autorów
3,0potrafi w stopniu dostatecznym opisać i porównać rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najwazniejsze odkrycia z życia pszczół i ich autorów
3,5potrafi w sposób zadawalający opisać i porównać rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
4,0dobrze opisuje i prównuje rozwój pszcelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
4,5w sposób ponad dobry opisuje i porównuje rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z zyciarodziny pszczelej i ich autorów
5,0bardzo dobrze opisuje i porównuje rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów

Literatura podstawowa

  1. Prabucki J. red., Pszczelnictwo, Abatros, Szczecin, 1998, Pierwsze
  2. Wróblewski R., Polskie pszczelarstwo, Zaklad Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1991, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Crane C., Word history of beekeeping and honey hunting, Gerald Duckworth& Co.Ltd., London, 1999, pieresze
  2. Wójcicki K.W., Bartnictwo w dawnej Polsce., Nasza Księgarnia, Kraków, 1975, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pszczelarstwo pierwotne. Pierwsze kontakty człowieka z pszczołami, łowcy miodu i pszczól. Pszczelarstwo w starożytności.2
T-W-2Pszczelarstwo w nowożytności w Europie2
T-W-3Pszczlarstwo w Azji Wschodniej2
T-W-4Polskie bartnictow, prawo bartne, przywileje i obowiazki bartników.2
T-W-5Polskie pasiecznictwo. Pasieki przyklasztorne, pasieki przydomowe2
T-W-6Pomieszczenia dla pszczół i ich doskonalenie2
T-W-7Historia wykorzystania produktów pszczelich. Pszczoły i ludzie - wielcy badacze życia rodziny pszczelej i ich odkrycia2
T-W-8Zaliczenie wykladów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3studiowanie literatury4
A-W-4konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.1_W01student nabywa wiedzę z zakresu historii rozwoju pszczelarstw w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dziejami pszzcelnictwa na świecie i w Polsce, kultem pszczoły, historii pozyskiwania, wykorzystywania i znaczenia produktów pszczelich w życiu człowieka
Treści programoweT-W-1Pszczelarstwo pierwotne. Pierwsze kontakty człowieka z pszczołami, łowcy miodu i pszczól. Pszczelarstwo w starożytności.
T-W-2Pszczelarstwo w nowożytności w Europie
T-W-3Pszczlarstwo w Azji Wschodniej
T-W-4Polskie bartnictow, prawo bartne, przywileje i obowiazki bartników.
T-W-5Polskie pasiecznictwo. Pasieki przyklasztorne, pasieki przydomowe
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy z zakresu historii rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
3,5ma zadawalajacą wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polse i na świecie
4,0ma dobrą wiedzę z zakresu hidstori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
4,5ma ponad dobrą wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
5,0ma pełną wiedzę z zakresu histori rozwoju pszczelnictwa w Polsce i na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.1_U01student potrafi opisać i porównać rozwój pszczelarstwa od starożytności do czasów nowożytnych w Europie, Azji i Afryce; umie wymienić najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z dziejami pszzcelnictwa na świecie i w Polsce, kultem pszczoły, historii pozyskiwania, wykorzystywania i znaczenia produktów pszczelich w życiu człowieka
Treści programoweT-W-1Pszczelarstwo pierwotne. Pierwsze kontakty człowieka z pszczołami, łowcy miodu i pszczól. Pszczelarstwo w starożytności.
T-W-2Pszczelarstwo w nowożytności w Europie
T-W-3Pszczlarstwo w Azji Wschodniej
T-W-4Polskie bartnictow, prawo bartne, przywileje i obowiazki bartników.
T-W-5Polskie pasiecznictwo. Pasieki przyklasztorne, pasieki przydomowe
T-W-6Pomieszczenia dla pszczół i ich doskonalenie
T-W-7Historia wykorzystania produktów pszczelich. Pszczoły i ludzie - wielcy badacze życia rodziny pszczelej i ich odkrycia
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać i porównać rozwoju pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najwazniejsze odkrytcia z życia z rodziny pszczelej i ich autorów
3,0potrafi w stopniu dostatecznym opisać i porównać rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najwazniejsze odkrycia z życia pszczół i ich autorów
3,5potrafi w sposób zadawalający opisać i porównać rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz wymienić najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
4,0dobrze opisuje i prównuje rozwój pszcelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów
4,5w sposób ponad dobry opisuje i porównuje rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i Afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z zyciarodziny pszczelej i ich autorów
5,0bardzo dobrze opisuje i porównuje rozwój pszczelarstwa w Europie, Azji i afryce oraz zna najważniejsze odkrycia z życia rodziny pszczelej i ich autorów