Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. Przygotowanie sprzętu do pozyskiwania zarodków.1
T-L-2Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologicznej1
T-L-3Metody pozyskiwanie zarodków od zwierząt gospodarskich (krowa,owca) i laboratoryjnych ( mysz, królik)1
T-L-4Zamrażanie zarodków metodą witryfikacji .1
T-L-5Klonowanie. Bisekcja jako najprostsza metoda klonowania.1
T-L-6Możliwości zastosowania klonowania.1
T-L-7Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
7
wykłady
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie.1
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)1
T-W-3Transfer zarodków1
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków.1
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.1
T-W-6Klonowanie ssaków1
T-W-7Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie1
T-W-8Możliwości regulacji płci u zwierząt1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego25
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Weryfikacja meteriałów przygotowanych do dyskusji5
A-L-5Pomoc w przygodowaniu pokazu5
A-L-6Pomoc w przygotowaniu prezentacji5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_3A_W01
Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
ZO_2A_W01R2A_W01C-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_3A_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych manipulacji na zarodkach oraz przygotować je do kriokonserwacji
ZO_2A_U13, ZO_2A_U14R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-1M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_3A_K01
Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_3A_W01
Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty biotechnik rozrodu zwierząt
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana
3,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
4,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować.
4,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach.
5,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. Zna możliwości konserwacji gamet i zarodków. Potrafi wyjaśnić istotę klonowania i wytwarzania zwierząt transgenicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_3A_U01
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych manipulacji na zarodkach oraz przygotować je do kriokonserwacji
2,0Student nie wie, do jakiego celu służą poszczególne biotehcniki rozrodu.
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu
3,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
4,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia.
4,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach.
5,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. Jest w stanie przygotować pojemniki do konsewacji zarodków i umieścić je w nich.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. Przygotowanie sprzętu do pozyskiwania zarodków.1
T-L-2Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologicznej1
T-L-3Metody pozyskiwanie zarodków od zwierząt gospodarskich (krowa,owca) i laboratoryjnych ( mysz, królik)1
T-L-4Zamrażanie zarodków metodą witryfikacji .1
T-L-5Klonowanie. Bisekcja jako najprostsza metoda klonowania.1
T-L-6Możliwości zastosowania klonowania.1
T-L-7Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie.1
T-W-2Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)1
T-W-3Transfer zarodków1
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas czasie kriokonserwacji zarodków.1
T-W-5Metody kriokonserewacji zarodków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych. Kriokonserwacja oocytów.1
T-W-6Klonowanie ssaków1
T-W-7Zwierzęta transgeniczne- wytwarzanie, zastosowanie i utrzymanie1
T-W-8Możliwości regulacji płci u zwierząt1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego25
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Weryfikacja meteriałów przygotowanych do dyskusji5
A-L-5Pomoc w przygodowaniu pokazu5
A-L-6Pomoc w przygotowaniu prezentacji5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_3A_W01Po ukończeniu kursu student potrafi wskazać i objaśnić na jakie procesy fizjologiczne rozrodu można wpływać za pomocą techniki oraz wymienić i scharakteryzować biotechnki stosowane w rozrodzie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty biotechnik rozrodu zwierząt
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana
3,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
4,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować.
4,5Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach.
5,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jaki celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stsowane u pozczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić, jakie procesy fizjologiczne rozrodu można modyfikować. Zna sprzęt i preparaty stosowane w poszczególnych biotechnikach. Zna możliwości konserwacji gamet i zarodków. Potrafi wyjaśnić istotę klonowania i wytwarzania zwierząt transgenicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_3A_U01Po ukończeniu przedmiotu student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi przygotować podstawowy sprzęt do wybranych manipulacji na zarodkach oraz przygotować je do kriokonserwacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
ZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie, do jakiego celu służą poszczególne biotehcniki rozrodu.
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu
3,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
4,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia.
4,5Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach.
5,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. Potrafi przygotować odpowiedni sprzęt i urządzenia. Potrafi sam wykonać najprostsze narzędzia do manipulacji na zarodkach. Jest w stanie przygotować pojemniki do konsewacji zarodków i umieścić je w nich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_3A_K01Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu