Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,70,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na I stopniu studiów przedmiotow:chemia ogólna i organiczna, biochemia, fizjologia roślin i zwierząt, biologia komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.4
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna choróbcywilizacyjnych (nowotworow, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)2
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.2
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.2
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.2
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Podstawowe metody oznaczania właściwości przeciwutleniajacych żywmości1
15
wykłady
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.3
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.4
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.3
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych3
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji w ramach poszczegolnych tematów objętych programem cwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji8
A-A-5Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów21
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wyklady2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
M-4praca w grupach przy przygotowywaniu prezentacji danego zagadnienia i jego omówienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta, na którą składają się oceny z przygotowanej przezentacji oraz calościowa ocena jego przygotowania i dyskusji na wszystkich ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01
Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-A-6, T-W-2, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
2,0
3,0Student w bardzo waskim stopniu zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Wybiórczo wymienia głównych przedstawicieli RFT i ich pochodzenie. Klasyfikuje podstawowe grupy antyoksydantów, ale tylko jednostkowo podaje ich przedstawicieli i ograniczonym zakresie wyjaśnia ich rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna główne grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego, ale w mocno ograniczonym stopniu ich podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej konsumenta.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01
Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
2,0
3,0Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grajek W (red), Przeciwutleniacze w żywności, Naukowo Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Bartosz G, Druga Twarz tlenu., PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Zabłocka A, Janusz M., Dwa oblicza wolnych rodników tlenowych., Postępy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej., Warszawa, 2008. 62:118-124., 2008
  2. Kulbacka J., Saczko J., Chwilkowska A., Stres oksydacyjny w procesach uszkodzenia komórek., MEDPRES Polski Merkuriusz Lekarski, Warszawa 2009. 157: 44-47., 2009
  3. Bańkowski E., Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych., Urban i Partner, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.4
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna choróbcywilizacyjnych (nowotworow, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)2
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.2
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.2
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.2
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Podstawowe metody oznaczania właściwości przeciwutleniajacych żywmości1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.3
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.4
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.3
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych3
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji w ramach poszczegolnych tematów objętych programem cwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
A-A-4Przygotowanie prezentacji8
A-A-5Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów21
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wyklady2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.
Treści programoweT-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.
T-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna choróbcywilizacyjnych (nowotworow, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.
Metody nauczaniaM-4praca w grupach przy przygotowywaniu prezentacji danego zagadnienia i jego omówienia.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta, na którą składają się oceny z przygotowanej przezentacji oraz calościowa ocena jego przygotowania i dyskusji na wszystkich ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w bardzo waskim stopniu zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Wybiórczo wymienia głównych przedstawicieli RFT i ich pochodzenie. Klasyfikuje podstawowe grupy antyoksydantów, ale tylko jednostkowo podaje ich przedstawicieli i ograniczonym zakresie wyjaśnia ich rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna główne grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego, ale w mocno ograniczonym stopniu ich podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej konsumenta.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.
Treści programoweT-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna choróbcywilizacyjnych (nowotworow, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
3,5
4,0
4,5
5,0