Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_??_U01 | Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U04 | Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt. |
---|
BT_2A_U05 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp. |
---|
Treści programowe | T-A-2 | Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu |
---|
T-A-3 | Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy |
T-A-4 | Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego. |
T-A-6 | Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta |
Metody nauczania | M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-3 | Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
3,0 | Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
3,5 | Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
4,0 | Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
5,0 | Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować |