Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ksenobiotyki w żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji |
C-2 | zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oszacowanie pobrania z dietą wybranych chemicznych zanieczyszczeń żywności. | 4 |
T-A-2 | Wpływ procesów technologicznych na zawartość wybranych zanieczyszczen chemicznych. | 2 |
T-A-3 | Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych. | 2 |
T-A-4 | Ocena działania toksycznego metali toksycznych i innych pierwiatsków śladowych (działanie rakotwórcze, wpływ na wzrost, długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych). | 4 |
T-A-5 | Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe). | 2 |
T-W-3 | Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. | 2 |
T-W-4 | Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka toksykologiczna głównych zanieczyszczeń żywności. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-4 | Studiowanie literatury. | 6 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej. | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W01 dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | BT_2A_W03 | R2A_W02 | InzA2_W04 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02 zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wpływające na toksyczność substancji | BT_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_K01 umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji | BT_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W01 dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | 2,0 | |
3,0 | student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02 zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wpływające na toksyczność substancji | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
- Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987