Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Metody in vivo i in vitro w ocenie toksyczności ksenobiotyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody in vivo i in vitro w ocenie toksyczności ksenobiotyków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków |
C-2 | zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności |
C-4 | zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego. | 2 |
T-A-2 | Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50). | 2 |
T-A-3 | Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie. | 2 |
T-A-4 | Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD. | 2 |
T-A-5 | Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. | 2 |
T-A-6 | Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych. | 2 |
T-A-7 | Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii. | 2 |
T-W-2 | Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. | 3 |
T-W-3 | Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro. | 3 |
T-W-4 | Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne. | 2 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych. | 3 |
T-W-6 | Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się zajęć | 5 |
A-A-4 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-A-5 | opracowanie wskazanych zagadnień | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenie: średnia ocen z testu i odpowiedzi ustnej |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena formująca: test |
S-5 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_W01 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | BT_1A_W14 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-3 | T-A-4, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-4 |
BT_1A_BT-S-O8.2_W02 omawia mechanizmy działania toksycznego | BT_1A_W14 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-4 | T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-4 |
BT_1A_BT-S-O8.2_W03 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | BT_1A_W14 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_U01 stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka | BT_1A_U14 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_K01 rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych | BT_1A_K06 | R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2 | M-1 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_W01 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | 2,0 | Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BT_1A_BT-S-O8.2_W02 omawia mechanizmy działania toksycznego | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BT_1A_BT-S-O8.2_W03 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_U01 stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka | 2,0 | Student nie zna metod obliczeniowych i nie potrafi przeprowadzić podstawowych działań rachunkowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student rozumie celowość stosowania metod obliczeniowych. Potrafi, z dużą pomoca nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Student popełnia dużo błędów. | |
3,5 | Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać podstawowe obliczenia. Ma niewielkie problemy z interpretacja uzyskanych wyników. Student samodzielnie radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Wykorzystując zdobytą wiedzę, samodzielnie wykonuje działania rachunkowe stosowane w ocenie toksycznosci subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. W procesie wykonaywania zadań popełnia nieliczne i mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student wykazuje umiejętność zastosowania metod obliczeniowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Swobodnie porusza się w danej tematyce, prawidłowo wykorzystuje materiały zródłowe i interpretuje dane. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O8.2_K01 rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych | 2,0 | Student nie przejawia wrażliwości w stosunku do zwierząt. Nie rozumie potrzeby ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. |
3,0 | Student przejawia niewielką wrazliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi trendami polegającymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. | |
3,5 | Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi. | |
4,0 | Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale nie zgadza sie w pełni z tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi, zwłaszcza in vitro. | |
4,5 | Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro, które mogłyby zastąpic metody oparte na wykorzystaniu zwierząt. Nie w pełni rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. | |
5,0 | Student przejawia wrażliwosc w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza sie z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro. |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006