Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C13_U02 | Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U06 | Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt |
---|
C-2 | Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych |
Treści programowe | T-W-1 | Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji |
---|
T-W-2 | Metody uzyskiwania transgenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA. |
T-W-3 | Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi. |
T-W-4 | Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu |
T-W-5 | Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych. |
T-W-6 | Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory. |
T-W-7 | Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji |
T-W-8 | Etyczne i prawne aspekty transgenizacji zwierząt. |
T-L-1 | Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod. |
T-L-3 | Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów. |
T-L-2 | Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA. |
T-L-7 | Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego. |
T-L-6 | Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji. |
T-L-4 | Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit). |
T-L-5 | Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki wybranych analiz kwasów nukleinowych, bez ich efektywnej analizy |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |