Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy farmakologii i farmakokinetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy farmakologii i farmakokinetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Polimorfizm utleniania leków. Polimorfizm acetylacji i hydrolizy leków. Ogólne zasady interpretacji wyniku stężenia leku we krwi. | 2 |
T-A-2 | Leki chemioterapeutyczne: sulfonamidy, niesulfonamidowe inhibitory przemiany folianowej, antybiotyki. Antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriobójczym: penicyliny, cafalosporyny, streptomycyny. antybiotyki podstawowe o działaniu bakteriostatycznym. Oporność drobnoustrojów na antybiotyki. | 2 |
T-A-3 | Leki przeciwpasożytnicze: leki przeciwpierwotniakowe, kokcydiostatyczne, bebeszobójcze, tryptanozomobójcze oraz leki przeciw innym chorobotwórczym pierwotniakom. Środki przeciwrobaczne (nicieniobójcze, tasiemcobójcze, przywrobójcze). Środki przeciw owadom i pasozytom zewnętrznym. Leki przeciwgrzybiczne. | 2 |
T-A-4 | Farmakologia układu autonomicznego. Środki pobudzające układ przywspółczulny i współczulny. Środki porażające układ współczulny i przywspółczulny. Farmakologia odczynów zapalnych i alergicznych: histamina, serotonina, angiotensyna, leki przeciwzapalne. Farmakologia nerwów ruchowych i czuciowych: środki zwiotczające mięsnie szkieletowe (kuraryny, pseudokuraryny i inne). Środki pobudzające zakończenia ruchowe oraz miejscowo znieczulające. | 2 |
T-A-5 | Farmakologia ośrodkowego układu nerwowego: leki neuroleptyczne, przeciwlękowe, uspokajające, przeciwbólowe, przeciwdrgawkowe oraz narkotyki chirurgiczne, środki pobudzające ośrodkowy układ nerwowy. Farmakologia układu krążenia: środki nasercowe oraz środki wpływające na obwodowe naczynia krwionośne. Farmakologia krwi i układu krwiotwórczego: środki przeciwkrwotoczne i przeciwzakrzepowe, środki przeciw niedokrwistości. | 2 |
T-A-6 | Leki układu oddechowego: środki wykrztuśne, przeciwkaszlowe oraz leki przeciwastmatyczne. Farmakologia układu pokarmowego: środki pobudzające wydzielanie soków trawiennych, środki przeciw wzdęciom oraz alkalizujące, środki żółciotwórcze i żółciopędne, środki przeciwwymiotne i wymiotne, środki przeczyszczające i leki przeciwbiegunkowe | 2 |
T-A-7 | Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne. | 2 |
T-A-8 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń adytoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do farmakologii i farmakokinetyki. Główne pojęcia z zakresu farmakokinetyki. Dostępność biologiczna leku. Objętość dystrybucji. Klirens i biologiczny okres półtrwania. Struktura i działanie leku. | 4 |
T-W-2 | Wchłanianie, transport i rozmieszczenie leków w organizmie. Eliminacja leków. Zmiany stężeń leku we krwi po podaniu dożylnym. Zmiany stężeń leku po podaniu pozanaczyniowym. | 3 |
T-W-3 | Interakcja leków: farmakokinetyczna, farmakodynamiczna, farmaceutyczna. Dawki leków. Kumulacje leków. | 3 |
T-W-4 | Znaczenie biorytmów w terapii monitorowanej. Chronoterapia. Kliniczne następstwa genetycznie uwarunkowanych zmian metabolizmu leków. | 2 |
T-W-5 | Polimorfizm utleniania leków. Polimorfizm acetylacji i hydrolizy leków. Ogólne zasady interpretacji wyniku stężenia leku we krwi. | 2 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie treści wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnien | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Stydent zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | BT_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BT_1A_BT-S-O10.2_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne. | BT_1A_W08 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_U01 Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | BT_1A_U07, BT_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BT_1A_BT-S-O10.2_U02 Student zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | BT_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_K01 Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | BT_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BT_1A_BT-S-O10.2_K03 Student aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | BT_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | — | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Stydent zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | 2,0 | Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student nie zna budowy i wpływu środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. | |
3,5 | Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność tylko kilku narządów i układów organizmów żywych. | |
4,0 | Student ma dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna bardzo dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | |
BT_1A_BT-S-O10.2_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne. | 2,0 | Student nie ma uporządkowanej wiedzy z zakresu działania leków na określone procesy enzymatyczne i fizjologiczne. |
3,0 | Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki. | |
3,5 | Student potrafi tylko wymienić omawiane na zajęciach leki i opisać ich działanie. | |
4,0 | Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wybrane procesy enzymatyczne i fizjologiczne. | |
4,5 | Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wiekszość omawianych podczas zajęć procesów enzymatycznych i fizjologicznych. | |
5,0 | Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działania leków na wszystkie procesy enzymatyczne i fizjologiczne omawiane podczas zajęć. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_U01 Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | 2,0 | Student nie potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet nie potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
3,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję tylko kilku narządów i układów w organizmie zwierzęcym. | |
3,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. | |
4,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ wybranych substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | |
4,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | |
5,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | |
BT_1A_BT-S-O10.2_U02 Student zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. |
3,0 | Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania kilku omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | |
3,5 | Student dostatecznie zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania większości omawianych na zajęciach środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie możliwości wykorzystania środków farmakologicznych w terapii chorób o róznym podłożu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O10.2_K01 Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | 2,0 | Student nie rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student nie potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. |
3,0 | Student rozumie konieczność zaangażowania tylko w pracy indywidualnej. | |
3,5 | Student dostatecznie rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,0 | Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,5 | Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | |
BT_1A_BT-S-O10.2_K03 Student aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | 2,0 | Student nie wykorzystuje żadnych żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko kilka znanych mu żródeł informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje tylko krajowe żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym aktywnie wykorzystuje różne żródła informacji naukowej do pogłębiania i poszerzania wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Neal Michael J., Farmakologia w zarysie, PZWL, 2005
- Brenner George M., Stevens Craig W., Farmakologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Korbut Ryszard, Farmakologia. Tajemnice., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008
- Korbut Ryszard, Farmakologia po prostu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007