Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_??_W01 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz potrafi wymienić i opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz definiuje wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków oraz zna metody oznaczeń chemicznych wybranych wskaźników. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W12 | wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu |
---|
BT_1A_W14 | ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane |
BT_1A_W16 | ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska (organizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, mikrobiologiczne procesy rozkładu i syntezy materii) oraz wykorzystania biologicznych procesów do: oczyszczania ścieków i gazów odlotowych, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Ogólna charakterystyka metod biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie środowiska.Zastosowanie mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej i ochronie środowiska. |
---|
T-W-2 | Charakterystyka przemian mikrobiologicznych zachodzących podczas degradacji ksenobiotyków organicznych w w warunkach tlenowych i beztlenowych. |
T-W-3 | Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych. |
T-W-4 | Biotechnologie oczyszczania ścieków w warunkach sterowanych (z zastosowaniem osadu czynnego i złóż biologicznych). |
T-W-5 | Usuwanie pierwiastków biogennych (N i P) ze ścieków metodami mikrobiologicznymi. |
T-W-6 | Biologiczne metody stabilizacji oraz zagospodarowania osadów ściekowych, odpadów komunalnych i odchodów zwierzęcych. |
T-W-7 | Skażenie środowiska związkami ropopochodnymi i ich usuwanie metodami biologicznymi. |
T-W-8 | Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych |
T-W-9 | Procesy biotechnologiczne w uzdatnianiu wody do picia. |
T-A-2 | Wykorzystanie roślin do oczyszczania ścieków. |
T-A-1 | Wskaźniki charakteryzujące zanieczyszczenia ścieków. |
T-L-1 | Oznaczenie Biochemicznego Zapotrzebowania na Tlen (BZT) w ściekach i ocena stopnia biodegradacji zanieczyszczeń organicznych. |
T-L-3 | Dopuszczalne normy związków biogennych w wodzie i ściekach oraz analiza chemiczna związków azotu i fosforu. |
T-L-2 | Oznaczenie Chemicznego Zapotrzebowania na Tlen (ChZT) i ocena podatności związków organicznych na biodegradację. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
---|
M-3 | Cwiczenia audytoryjne |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej oraz ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu biotechnologii środowiska oraz nie potrafi opisać procesów biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, usuwania ropopochodnych, uzdatniania wody pitnej, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów. |
3,0 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów. |
3,5 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dostatecznym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów. |
4,0 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów. |
4,5 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia,usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz bierze udział w dyskusji. |
5,0 | Student zna podstawową wiedzę z zakresu biotechnologii środowiska oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi opisać procesy biologicznego oczyszczania ścieków i gazów, uzdatniania wody do picia, usuwania ropopochodnych, stabilizacji osadów ściekowych i utylizacji odpadów oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji. |