Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Enzymologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Enzymologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 20 2,00,29zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej i nieorganiczej, biochemii, biofizyki, chemii fizycznej, jezyka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poznaje molekularne podstawy funkcjonowania enzymów, mozliwosci regulacji ich aktywności.
C-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych4
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów4
T-A-3Metody regulacji aktywności enzymów.4
T-A-4Zasady izolowania i przechowywania enzymów4
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami4
20
laboratoria
T-L-1Wyznacanie optymalnych warunków dla reakcji enzymatycznych4
T-L-2Badanie zagadnieia specyficzności substratowej2
T-L-3Kinetyka reakcji nie enzyamtycznych2
T-L-4Standaryzacja roztworów enyzmatycznych2
T-L-5Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax2
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów2
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej2
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych4
20
wykłady
T-W-1Aminokwasy wchodzace w skład struktury enzymów budowa właściwości, klasyfikacja2
T-W-2Budowa molekularna enzymów. wiązanie peptydowe, poziomy organizacji struktury białek, domeny, motywy białkowe i rodzaje fałdowania. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. enzymy monomeryczne i kompleksy wieloenzymowe2
T-W-3Ogólna charakterystyka enzymów. Enzymy jako katalizatory; klasyfikacja i nomenklatur enzymów; molekularne właściwości enzymów (apoenzymy i koenzymy).2
T-W-4Struktura i funkcje enzymów. Budowa centrum aktywnego, Swoiste wiązanie substratu przez enzym, Model klucza i zamka. Wzbudzone dopasowanie. Trójpunktowe przyłączanie substratu2
T-W-5Mechanizmy katalizy. Teoria stanu przejściowego. Istota aktywacji. Strategie katalityczne wybranych enzymów monomerycznych i oligomerycznych2
T-W-6Katalityczne funkcje enzymów. Krzywe progresji i szybkości reakcji enzymatycznych. Krzywe wysycenia enzymu substratem - szybkość maksymalna i powinowactwo do substratu. Sposoby wyrażania aktywności enzymów. Czynniki wpływające na aktywność enzymów. Oznaczanie enzymów2
T-W-7Kinetyczne modele enzymów. Przebieg reakcji enzymatycznej. Kinetyka hiperboliczna reakcji z jednym substratem. Stacjonarna kinetyka reakcji odwracalnej. Wyznaczanie kinetycznych stałych reakcji2
T-W-8Regulacja czynności enzymatycznej. Budowa podjednostkowa enzymów. Efekt allosteryczny i zjawiska kooperacji. Kinetyczne modele enzymów oligomerycznych (MWC i AKNF)2
T-W-9Wpływ czynników kinetycznych na przebieg reakcji chemicznej: kataliza wewnątrzcząsteczkowa; efekty konformacyjne; kataliza wielosubstratowa; kataliza kowalencyjna; wpływ czynników zewnętrznych - jonów metali, środowiska, dodatkowych sił wiążących2
T-W-10Kinetyka hamowania reakcji enzymatycznych: kinetyka reakcji z wieloma substratami; kinetyka niehiperboliczna; kinetyka enzymów mono- i oligomerycznych; pomiary stałych szybkości reakcji enzymatycznych - badanie kinetyki prestacjonarnej i metody relaksacyjne2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestictow w zjęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium20
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
A-A-4godziny kontaktowe10
60
laboratoria
A-L-1uczestnisctow zajęciach20
A-L-2przygotowanie sprawozdań z zajęc laboratoryjnych30
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zajęc10
A-W-4godziny kontaktowe20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: wejściówka

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
zdobywa wiedzę z zakresu enzymologii stosowanej, zna sposoby i standardy oznacznia enzymów, potrafi charakteryzować modele kinetyczne reakcji enzymatycznych, ma wiedzę pozwalająca na określenie wpływu środowiska na aktywność enzymów, opisuje poprawnie obserwoane zależnosci między środowiskiem a parametrami kinetycznymi enzymów
BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
dobiera odpowiednie narzedzia do rozwiązywania problemów badawczych związnych z enzymologią
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BT_1A_??_U02
potrafi poprawnie zorganizować stanowisko do pracy z enzymami, dobiera odpowiednie metody do standaryzacji otrzymanych wyników
C-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BT_1A_??_U03
oblicza poprawnie parametry kinetyczne enzymów, potrafi sporządzić opracowanie swoich wyników
C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K03
w pracy z enzymami postepuje zgodnie z zasadami pozwalającymi na prace zespołową, rozumie swój wpływ na otaczające go środowisko
BT_1A_K01, BT_1A_K02, BT_1A_K03, BT_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
zdobywa wiedzę z zakresu enzymologii stosowanej, zna sposoby i standardy oznacznia enzymów, potrafi charakteryzować modele kinetyczne reakcji enzymatycznych, ma wiedzę pozwalająca na określenie wpływu środowiska na aktywność enzymów, opisuje poprawnie obserwoane zależnosci między środowiskiem a parametrami kinetycznymi enzymów
2,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 60 % pytań testowych na egzaminie
3,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 70 % pytań testowych na egzaminie
3,5poprawne dopowiedzi na conajmniej 75 % pytań testowych na egzaminie
4,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 85 % pytań testowych na egzaminie
4,5poprawne dopowiedzi na conajmniej 90 % pytań testowych na egzaminie
5,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 95 - 100 % pytań testowych na egzaminie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
dobiera odpowiednie narzedzia do rozwiązywania problemów badawczych związnych z enzymologią
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w rama ch kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką
BT_1A_??_U02
potrafi poprawnie zorganizować stanowisko do pracy z enzymami, dobiera odpowiednie metody do standaryzacji otrzymanych wyników
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w ramach kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdań nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką
BT_1A_??_U03
oblicza poprawnie parametry kinetyczne enzymów, potrafi sporządzić opracowanie swoich wyników
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w ramach kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdań nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K03
w pracy z enzymami postepuje zgodnie z zasadami pozwalającymi na prace zespołową, rozumie swój wpływ na otaczające go środowisko
2,0
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lubert Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 2010
  2. W. Minakowski S. Weidner, Biochemia kręgowców, PWN, Warszawa, 2011
  3. Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
  4. David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych4
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów4
T-A-3Metody regulacji aktywności enzymów.4
T-A-4Zasady izolowania i przechowywania enzymów4
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami4
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznacanie optymalnych warunków dla reakcji enzymatycznych4
T-L-2Badanie zagadnieia specyficzności substratowej2
T-L-3Kinetyka reakcji nie enzyamtycznych2
T-L-4Standaryzacja roztworów enyzmatycznych2
T-L-5Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax2
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów2
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej2
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aminokwasy wchodzace w skład struktury enzymów budowa właściwości, klasyfikacja2
T-W-2Budowa molekularna enzymów. wiązanie peptydowe, poziomy organizacji struktury białek, domeny, motywy białkowe i rodzaje fałdowania. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. enzymy monomeryczne i kompleksy wieloenzymowe2
T-W-3Ogólna charakterystyka enzymów. Enzymy jako katalizatory; klasyfikacja i nomenklatur enzymów; molekularne właściwości enzymów (apoenzymy i koenzymy).2
T-W-4Struktura i funkcje enzymów. Budowa centrum aktywnego, Swoiste wiązanie substratu przez enzym, Model klucza i zamka. Wzbudzone dopasowanie. Trójpunktowe przyłączanie substratu2
T-W-5Mechanizmy katalizy. Teoria stanu przejściowego. Istota aktywacji. Strategie katalityczne wybranych enzymów monomerycznych i oligomerycznych2
T-W-6Katalityczne funkcje enzymów. Krzywe progresji i szybkości reakcji enzymatycznych. Krzywe wysycenia enzymu substratem - szybkość maksymalna i powinowactwo do substratu. Sposoby wyrażania aktywności enzymów. Czynniki wpływające na aktywność enzymów. Oznaczanie enzymów2
T-W-7Kinetyczne modele enzymów. Przebieg reakcji enzymatycznej. Kinetyka hiperboliczna reakcji z jednym substratem. Stacjonarna kinetyka reakcji odwracalnej. Wyznaczanie kinetycznych stałych reakcji2
T-W-8Regulacja czynności enzymatycznej. Budowa podjednostkowa enzymów. Efekt allosteryczny i zjawiska kooperacji. Kinetyczne modele enzymów oligomerycznych (MWC i AKNF)2
T-W-9Wpływ czynników kinetycznych na przebieg reakcji chemicznej: kataliza wewnątrzcząsteczkowa; efekty konformacyjne; kataliza wielosubstratowa; kataliza kowalencyjna; wpływ czynników zewnętrznych - jonów metali, środowiska, dodatkowych sił wiążących2
T-W-10Kinetyka hamowania reakcji enzymatycznych: kinetyka reakcji z wieloma substratami; kinetyka niehiperboliczna; kinetyka enzymów mono- i oligomerycznych; pomiary stałych szybkości reakcji enzymatycznych - badanie kinetyki prestacjonarnej i metody relaksacyjne2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestictow w zjęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium20
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
A-A-4godziny kontaktowe10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnisctow zajęciach20
A-L-2przygotowanie sprawozdań z zajęc laboratoryjnych30
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zajęc10
A-W-4godziny kontaktowe20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01zdobywa wiedzę z zakresu enzymologii stosowanej, zna sposoby i standardy oznacznia enzymów, potrafi charakteryzować modele kinetyczne reakcji enzymatycznych, ma wiedzę pozwalająca na określenie wpływu środowiska na aktywność enzymów, opisuje poprawnie obserwoane zależnosci między środowiskiem a parametrami kinetycznymi enzymów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student poznaje molekularne podstawy funkcjonowania enzymów, mozliwosci regulacji ich aktywności.
C-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami
Treści programoweT-W-1Aminokwasy wchodzace w skład struktury enzymów budowa właściwości, klasyfikacja
T-W-2Budowa molekularna enzymów. wiązanie peptydowe, poziomy organizacji struktury białek, domeny, motywy białkowe i rodzaje fałdowania. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. enzymy monomeryczne i kompleksy wieloenzymowe
T-W-3Ogólna charakterystyka enzymów. Enzymy jako katalizatory; klasyfikacja i nomenklatur enzymów; molekularne właściwości enzymów (apoenzymy i koenzymy).
T-W-4Struktura i funkcje enzymów. Budowa centrum aktywnego, Swoiste wiązanie substratu przez enzym, Model klucza i zamka. Wzbudzone dopasowanie. Trójpunktowe przyłączanie substratu
T-W-5Mechanizmy katalizy. Teoria stanu przejściowego. Istota aktywacji. Strategie katalityczne wybranych enzymów monomerycznych i oligomerycznych
T-W-6Katalityczne funkcje enzymów. Krzywe progresji i szybkości reakcji enzymatycznych. Krzywe wysycenia enzymu substratem - szybkość maksymalna i powinowactwo do substratu. Sposoby wyrażania aktywności enzymów. Czynniki wpływające na aktywność enzymów. Oznaczanie enzymów
T-W-7Kinetyczne modele enzymów. Przebieg reakcji enzymatycznej. Kinetyka hiperboliczna reakcji z jednym substratem. Stacjonarna kinetyka reakcji odwracalnej. Wyznaczanie kinetycznych stałych reakcji
T-W-8Regulacja czynności enzymatycznej. Budowa podjednostkowa enzymów. Efekt allosteryczny i zjawiska kooperacji. Kinetyczne modele enzymów oligomerycznych (MWC i AKNF)
T-W-9Wpływ czynników kinetycznych na przebieg reakcji chemicznej: kataliza wewnątrzcząsteczkowa; efekty konformacyjne; kataliza wielosubstratowa; kataliza kowalencyjna; wpływ czynników zewnętrznych - jonów metali, środowiska, dodatkowych sił wiążących
T-W-10Kinetyka hamowania reakcji enzymatycznych: kinetyka reakcji z wieloma substratami; kinetyka niehiperboliczna; kinetyka enzymów mono- i oligomerycznych; pomiary stałych szybkości reakcji enzymatycznych - badanie kinetyki prestacjonarnej i metody relaksacyjne
T-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów
T-A-3Metody regulacji aktywności enzymów.
T-A-4Zasady izolowania i przechowywania enzymów
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-L-1Wyznacanie optymalnych warunków dla reakcji enzymatycznych
T-L-2Badanie zagadnieia specyficzności substratowej
T-L-3Kinetyka reakcji nie enzyamtycznych
T-L-4Standaryzacja roztworów enyzmatycznych
T-L-5Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 60 % pytań testowych na egzaminie
3,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 70 % pytań testowych na egzaminie
3,5poprawne dopowiedzi na conajmniej 75 % pytań testowych na egzaminie
4,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 85 % pytań testowych na egzaminie
4,5poprawne dopowiedzi na conajmniej 90 % pytań testowych na egzaminie
5,0poprawne dopowiedzi na conajmniej 95 - 100 % pytań testowych na egzaminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01dobiera odpowiednie narzedzia do rozwiązywania problemów badawczych związnych z enzymologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student poznaje molekularne podstawy funkcjonowania enzymów, mozliwosci regulacji ich aktywności.
C-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami
Treści programoweT-W-8Regulacja czynności enzymatycznej. Budowa podjednostkowa enzymów. Efekt allosteryczny i zjawiska kooperacji. Kinetyczne modele enzymów oligomerycznych (MWC i AKNF)
T-W-9Wpływ czynników kinetycznych na przebieg reakcji chemicznej: kataliza wewnątrzcząsteczkowa; efekty konformacyjne; kataliza wielosubstratowa; kataliza kowalencyjna; wpływ czynników zewnętrznych - jonów metali, środowiska, dodatkowych sił wiążących
T-W-10Kinetyka hamowania reakcji enzymatycznych: kinetyka reakcji z wieloma substratami; kinetyka niehiperboliczna; kinetyka enzymów mono- i oligomerycznych; pomiary stałych szybkości reakcji enzymatycznych - badanie kinetyki prestacjonarnej i metody relaksacyjne
T-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: wejściówka
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w rama ch kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02potrafi poprawnie zorganizować stanowisko do pracy z enzymami, dobiera odpowiednie metody do standaryzacji otrzymanych wyników
Cel przedmiotuC-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: wejściówka
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w ramach kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdań nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U03oblicza poprawnie parametry kinetyczne enzymów, potrafi sporządzić opracowanie swoich wyników
Cel przedmiotuC-1Student poznaje molekularne podstawy funkcjonowania enzymów, mozliwosci regulacji ich aktywności.
C-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami
Treści programoweT-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów
T-A-3Metody regulacji aktywności enzymów.
T-A-4Zasady izolowania i przechowywania enzymów
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-L-1Wyznacanie optymalnych warunków dla reakcji enzymatycznych
T-L-2Badanie zagadnieia specyficzności substratowej
T-L-3Kinetyka reakcji nie enzyamtycznych
T-L-4Standaryzacja roztworów enyzmatycznych
T-L-5Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: wejściówka
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie oddanie w termine sprawozdań z zajęc laboratoryjnych, brak odpowiedzi na conajmniej 60% pytań testowych w ramach kolokwium
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdań nie zgodnie z zaleceniami,
4,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach
4,5oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły
5,0oddanie sprawozdań w termienie, opracowanie sprawozdan zgodnie z zaleceniami brak rażących błedów w obliczeniach i wnioskach, wykonanie sprawozdań z dbałoscią o szczegóły formułowanie wniosków zgodnie ze sztuką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K03w pracy z enzymami postepuje zgodnie z zasadami pozwalającymi na prace zespołową, rozumie swój wpływ na otaczające go środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K01rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BT_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wyuczenie umiejętności pracy z enzymami
Treści programoweT-W-1Aminokwasy wchodzace w skład struktury enzymów budowa właściwości, klasyfikacja
T-W-2Budowa molekularna enzymów. wiązanie peptydowe, poziomy organizacji struktury białek, domeny, motywy białkowe i rodzaje fałdowania. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. enzymy monomeryczne i kompleksy wieloenzymowe
T-W-3Ogólna charakterystyka enzymów. Enzymy jako katalizatory; klasyfikacja i nomenklatur enzymów; molekularne właściwości enzymów (apoenzymy i koenzymy).
T-W-4Struktura i funkcje enzymów. Budowa centrum aktywnego, Swoiste wiązanie substratu przez enzym, Model klucza i zamka. Wzbudzone dopasowanie. Trójpunktowe przyłączanie substratu
T-W-5Mechanizmy katalizy. Teoria stanu przejściowego. Istota aktywacji. Strategie katalityczne wybranych enzymów monomerycznych i oligomerycznych
T-W-6Katalityczne funkcje enzymów. Krzywe progresji i szybkości reakcji enzymatycznych. Krzywe wysycenia enzymu substratem - szybkość maksymalna i powinowactwo do substratu. Sposoby wyrażania aktywności enzymów. Czynniki wpływające na aktywność enzymów. Oznaczanie enzymów
T-W-7Kinetyczne modele enzymów. Przebieg reakcji enzymatycznej. Kinetyka hiperboliczna reakcji z jednym substratem. Stacjonarna kinetyka reakcji odwracalnej. Wyznaczanie kinetycznych stałych reakcji
T-W-8Regulacja czynności enzymatycznej. Budowa podjednostkowa enzymów. Efekt allosteryczny i zjawiska kooperacji. Kinetyczne modele enzymów oligomerycznych (MWC i AKNF)
T-W-9Wpływ czynników kinetycznych na przebieg reakcji chemicznej: kataliza wewnątrzcząsteczkowa; efekty konformacyjne; kataliza wielosubstratowa; kataliza kowalencyjna; wpływ czynników zewnętrznych - jonów metali, środowiska, dodatkowych sił wiążących
T-W-10Kinetyka hamowania reakcji enzymatycznych: kinetyka reakcji z wieloma substratami; kinetyka niehiperboliczna; kinetyka enzymów mono- i oligomerycznych; pomiary stałych szybkości reakcji enzymatycznych - badanie kinetyki prestacjonarnej i metody relaksacyjne
T-A-1Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych
T-A-2Metody badania kinetyki reakcji enzymatycznych w obecności inhibitorów
T-A-3Metody regulacji aktywności enzymów.
T-A-4Zasady izolowania i przechowywania enzymów
T-A-5Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-L-1Wyznacanie optymalnych warunków dla reakcji enzymatycznych
T-L-2Badanie zagadnieia specyficzności substratowej
T-L-3Kinetyka reakcji nie enzyamtycznych
T-L-4Standaryzacja roztworów enyzmatycznych
T-L-5Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax
T-L-6Wyznaczanie parametów charakteryzującyc enzymy - Km i Vmax w obecności inhibitorów
T-L-7Wyznaczanie energii aktywacji reakcji enzymatycznej
T-L-8Metody analizy czystości preparatów enzymatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oddanie sprawodań w termienie, opracowanie sprawozdan nie zgodnie z zaleceniami, błedy w obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0