Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka andrologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka andrologiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie |
W-2 | Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia. |
C-2 | Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. | 1 |
T-A-2 | Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników. | 1 |
T-A-3 | Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). | 1 |
T-A-4 | Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. | 1 |
T-A-5 | Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou). | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. | 1 |
T-W-2 | Etologia niepłodności męskiej - wady narządów płciowych oraz ich wpływ na właściwości nasienia. | 1 |
T-W-3 | Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność. | 1 |
T-W-4 | Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn. | 1 |
T-W-5 | Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych | 7 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Opis i wyjaśnienie. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_W01 Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych. | BT_1A_W10, BT_1A_W17 | R1A_W01, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BT_1A_BT-S-O11.2_W02 Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn. | BT_1A_W10 | R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_U01 Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika. | BT_1A_U05, BT_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_K01 Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych. | BT_1A_K05, BT_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_W01 Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością |
3,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe | |
3,5 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe | |
4,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe | |
4,5 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe | |
5,0 | Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe | |
BT_1A_BT-S-O11.2_W02 Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn |
3,0 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | |
3,5 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn | |
4,0 | Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn | |
4,5 | Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn | |
5,0 | Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_U01 Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika |
3,0 | Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika | |
3,5 | Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika | |
4,0 | Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod | |
4,5 | Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod | |
5,0 | Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O11.2_K01 Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
- World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
- Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006