Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka andrologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka andrologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie
W-2Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.1
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).1
T-A-4Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników.1
T-A-5Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
5
wykłady
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego.1
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady narządów płciowych oraz ich wpływ na właściwości nasienia.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.1
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.1
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach14
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych7
A-A-4Udział w konsultacjach3
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych.
BT_1A_W10, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2
BT_1A_BT-S-O11.2_W02
Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
BT_1A_U05, BT_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
BT_1A_K05, BT_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe
3,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe
4,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
4,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
5,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe
BT_1A_BT-S-O11.2_W02
Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
4,5Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
5,0Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
2,0Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika
3,5Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika
4,0Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod
4,5Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod
5,0Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  2. World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
  3. Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.1
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).1
T-A-4Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników.1
T-A-5Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego.1
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady narządów płciowych oraz ich wpływ na właściwości nasienia.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.1
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.1
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach14
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych7
A-A-4Udział w konsultacjach3
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_W01Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego.
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady narządów płciowych oraz ich wpływ na właściwości nasienia.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe
3,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe
4,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
4,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
5,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_W02Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-A-4Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników.
T-A-5Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
4,5Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
5,0Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_U01Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-A-4Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników.
T-A-5Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika
3,5Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika
4,0Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod
4,5Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod
5,0Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.2_K01Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi).
T-A-4Określanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników.
T-A-5Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego.
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady narządów płciowych oraz ich wpływ na właściwości nasienia.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-4Badanie nasienia. Aktualne kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0